- 20 anys de domini .cat. Construint junts el català digital des del 23 d’abril de 2006. (Font: Domini .cat)
- La Viquipèdia en català va celebrar els seus 25 anys al Museu Marítim de Barcelona. (Font: Amical Wikimedia)
- La CAL (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana), 30 anys fent córrer la llengua. (Font: CAL)
- Leroy Merlin, una de les grans superfícies de bricolatge i llar presents al país, ja té disponible el web en català. (Font: DPL)
- Les empreses del sector de la mobilitat Moovit, Kiwi i Bamsa incorporen e català a les seves webs. (Font: PxL)
- Petició a Cabify perquè el seu web i l’app incloguin el català. Plataforma per la Llengua els ofereix el seu servei de traduccions. (Font: Ernest Sant i PxL)
- Nouparlants sobre rodes: el català guanya presència en els menús dels cotxes elèctrics. (Font: 3Cat)
- La intel·ligència artificial en català al vostre ordinador personal. (Font: Softcatalà)
- Gemini 3.1 Flash TTS funciona amb català i amb una molt bona qualitat de la síntesi de veu. (Font: Jordi Mas)
- Política Lingüística convoca la línia de subvencions per promoure el català en productes tecnològics. (Font: DPL)
- S’obre el termini per sol·licitar subvencions per a la incorporació del català, l’occità i LSC per a plataformes de continguts audiovisuals. (Font: DPL)
- El banc digital Revolut ja inclou el català als caixers automàtics de Catalunya a petició del Departament de Política Lingüística. (Font: DPL)
- El CIEMEN i el PEN Català impulsen l’actualització de la Declaració Universal dels Drets Lingüístics trenta anys després de la seva proclamació. (Font: CIEMEN)
- Plataforma per la Llengua recorre la resolució que ordenava executar la sentència que retallava el decret de règim lingüístic a l’escola i demana al Govern que apliqui el decret. (Font: PxL)
- Plataforma per la Llengua: 34 normes aprovades el primer trimestre del 2026 han estat discriminatòries amb els catalanoparlants. (Font: PxL)
- L’Ajuntament de Girona i Plataforma per la Llengua signen un conveni per fomentar l’ús del català al comerç a través de la campanya “Bon dia!”. (Font: PxL)
- 109 jocs aspiren a guanyar aquest dimarts 5 de maig l’11a edició del Concurs Tísner de Creació de Jocs en Català. (Font: PxL)
- Plataforma per la Llengua fa una crida a detectar vulneracions dels drets lingüístics en l’àmbit sanitari en una nova campanya de Radars Lingüístics. (Font: PxL)
- Wallapop, una forta empresa tecnològica creada i amb seu a Catalunya que continua menyspreant el català. (Font: PxL)
- 3Cat dona un nou impuls al català amb una setmana dedicada als nouparlants a totes les finestres d’emissió. (Font: 3Cat)
- El català, més viu que mai al món digital. (Font: Pòdcast El radar – 3Cat)
- 3Cat presenta “Català fàcil”, una nova aposta audiovisual per impulsar l’ús real del català entre nouparlants – Català fàcil. (Font: 3Cat)
- LanguageTool, el corrector que ajuda a escriure millor en català a qualsevol web – Vídeo. (Font: MetaData)

Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 30 d’abril del 2026.
Resum de dades destacades:
- El percentatge global d’ús del català és del 67,03% (alt), 0,02 punts percentuals superior al del mes anterior (67,01%).
- Hi ha 8 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 5 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).
Recull de notícies destacades del mes d’abril del 2026:
- 20 anys de domini .cat. Construint junts el català digital des del 23 d’abril de 2006. Hi ha coses que semblen impossibles fins que algú les fa. I llavors, de cop, semblen inevitables.
El 23 d’abril de 2006, s’obria al públic el domini .cat. Aquella diada de Sant Jordi, com cada any, la gent comprava roses i llibres. I a Internet —aquell Internet de 2006 on YouTube tenia un any de vida, Facebook era només pels amics universitaris del Mark Zuckerberg, i on Instagram, TikTok, Spotify i OpenAI eren paraules que no havíem sentit mai—, la comunitat catalanoparlant acabava d’aconseguir el que ningú havia fet abans: un domini propi, reconegut internacionalment, per a una cultura i una llengua sense estat.
I si tot hagués sigut un somni?…
Més informació a l’article sencer de domini .cat i a l’article de Genís Roca, president d’Accent Obert, Construint junts el català digital des del 23 d’abril de 2006. Els pròxims vint anys del .cat.
- La Viquipèdia en català va celebrar els seus 25 anys al Museu Marítim de Barcelona. La Viquipèdia en català va celebrar dissabte 28 de març al vespre els seus 25 anys amb un acte al Museu Marítim de Barcelona que va reunir una seixantena de persones entre viquipedistes, amics i persones properes al projecte. La trobada, celebrada en un espai especialment atractiu davant del gran vaixell del museu, va tenir un aire familiar i distès i va servir per reivindicar la trajectòria d’una enciclopèdia que ara fa un quart de segle es va convertir en la tercera Viquipèdia a existir i la segona a tenir articles.
L’acte va combinar el to commemoratiu amb la voluntat de mirar endavant. Abans dels parlaments, alguns dels assistents van participar activament en un photocall instal·lat davant dels roll-ups preparats per a l’ocasió, on no hi van faltar complements festius com la viquibola, ulleres i altres elements pensats per donar un aire lúdic a la celebració.
La benvinguda va anar a càrrec del director del Museu Marítim, Enric Garcia, que es va mostrar satisfet d’acollir la commemoració i va expressar el desig de continuar col·laborant en diversos projectes vinculats a la Viquipèdia. Tot seguit, la presidenta d’Amical Wikimedia, Núria Ribas, va subratllar la importància de celebrar els 25 anys d’un projecte col·lectiu que continuarà commemorant-se amb nous actes que s’aniran anunciant. També va agrair la participació dels assistents i va remarcar que l’estructura mateixa de la celebració, amb diverses intervencions i mirades complementàries, simbolitzava d’alguna manera el funcionament del món wiki: moltes persones fent cadascuna una part concreta per construir una obra més gran.
Més informació a la notícia d’Amical Wikimedia.
- La CAL (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana), 30 anys fent córrer la llengua. La CAL celebra el seu 30è aniversari, coincidint amb l’impuls del primer Correllengua al Principat i a la Catalunya Nord el 23 d’abril de 1996.
El president de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL), Jaume Marfany, va reivindicar el paper central del Correllengua com a espai de mobilització i promoció de la llengua i la cultura catalanes durant més de tres dècades. Les declaracions s’emmarquen en el 30è aniversari de l’entitat i del primer Correllengua al Principat, el 23 d’abril de 1996, i en l’inici del Correllengua Agermanat 2026, que arrenca el diumenge 19 d’abril i que, per primera vegada, articula una celebració coordinada a tots els territoris de parla catalana. “És un orgull que noves generacions facin créixer el Correllengua, un projecte impulsat per la CAL i construït col·lectivament durant trenta anys”, va afirmar Marfany.
Més informació a la notícia de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL).
- Leroy Merlin, una de les grans superfícies de bricolatge i llar presents al país, ja té disponible el web en català. Leroy Merlin, una de les grans superfícies de bricolatge i llar presents al país, ja té disponible el web en català. Els caixers d’autocobrament de la cadena, també estan disponibles en llengua catalana.
És una bona notícia ja que Leroy Merlin és una de les empreses que més queixes i denúncies ha acumulat en els darrers anys al servei que ofereix Plataforma per la Llengua.
Piulada a X del Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya.
- Les empreses del sector de la mobilitat Moovit, Kiwi i Bamsa incorporen e català a les seves webs. Nova victòria per al català a la xarxa. Les empreses Moovit, Kiwi i Bamsa incorporen la nostra llengua a les seves webs. Una fita clau per normalitzar el català en un sector essencial de la nostra quotidianitat com és la mobilitat.
Piulada a X de Plataforma per la Llengua.
- Petició a Cabify perquè el seu web i l’app incloguin el català. Plataforma per la Llengua els ofereix el seu servei de traduccions. L’activista lingüístic Ernest Sant va fer una piulada a X el 26 d’abril demanant a Cabify que inclogui el català al seu web i a l’app després de veure que han fet publicitat en català a Barcelona. El mateix dia, també a X, hi va haver una resposta bastant positiva de Cabify. Esperem que aviat facin efectives aquestes bones intencions i atenguin la petició.
Plataforma per la Llengua va fer una piulada a X sobre aquesta qüestió el 29 d’abril, oferint a Cabify el seu servei de traduccions.
Recordem que Uber i Bolt, les altres grans plataforma VTC, ja tenen el web i l’app en català.
- Nouparlants sobre rodes: el català guanya presència en els menús dels cotxes elèctrics. Quan parlem de nouparlants, el més normal és que pensem en persones que aprenen una nova llengua, però en l’àmbit digital hi ha altres tipus de nouparlants. Ens referim a assistents de veu, programaris i panells de control de vehicles.
En tots aquests àmbits, el català també es juga el seu espai. Segons la plataforma Aliança per la Presència Digital del Català, el català està ben posicionat a la xarxa, però encara té assignatures pendents en sectors clau com l’automoció o els electrodomèstics.
Fins fa ben poc, trobar el català al quadre de comandament d’un vehicle era una utopia i ara encara és un privilegi que només ofereixen algunes marques de forma puntual.
La barrera no era la capacitat tècnica, sinó una combinació de desinterès comercial i una estructura de costos que penalitza la llengua a l’hora de dissenyar el programari.
Ara, la digitalització total de les pantalles ha convertit el cotxe en un dispositiu connectat més, permet que el català comenci a treure el cap en els menús i la configuració, i elimina així les velles excuses de la indústria.
Més informació a la notícia de 3Cat.
- La intel·ligència artificial en català al vostre ordinador personal. Publiquem una secció nova al nostre lloc web dedicada a mostrar com es poden fer servir alguns models d’intel·ligència artificial directament al vostre ordinador personal, sense dependre de cap servei extern.
Softcatalà continua ampliant el seu compromís amb la tecnologia oberta i accessible per a tothom. Aquesta vegada, posem en marxa una nova secció en el nostre lloc web: La intel·ligència artificial al vostre ordinador personal, un conjunt de guies pràctiques pensades per a ajudar qualsevol persona a executar models d’IA directament en el seu equip, sense dependre de cap empresa ni enviar cap dada a servidors externs.
Intel·ligència artificial local: privadesa, gratuïtat i sobirania digital
La proposta de Softcatalà respon a una necessitat creixent: poder fer servir eines d’intel·ligència artificial potents, com les que ofereixen ChatGPT o Gemini, sense les limitacions que impliquen les plataformes comercials: subscripcions de pagament, cessió de dades privades o dependència de la connexió a internet.
Més informació a la notícia de Softcatalà.
- Gemini 3.1 Flash TTS funciona amb català i amb una molt bona qualitat de la síntesi de veu. Gemini 3.1 Flash TTS funciona amb català i la qualitat de la síntesi de veu és espectacular. Té diferents veus i un control bo de l’expressivitat: pots definir riures, xiuxiuejar, etc.
Piulada a X de Jordi Mas, amb àudio de prova.
- Política Lingüística convoca la línia de subvencions per promoure el català en productes tecnològics. El Departament de Política Lingüística obre avui (9-4) el termini per sol·licitar ajuts per promoure l’ús del català en el món tecnològic i digital. Les subvencions es dirigeixen a empreses i entitats sense ànim de lucre que desenvolupin projectes vinculats al català digital. Les sol·licituds es podran presentar telemàticament fins al 28 d’abril, a les 14h.
El termini d’execució dels projectes subvencionats és biennal, i per tant s’hauran de dur a terme entre l’1 de gener de 2026 i el 31 de desembre de 2027. Les subvencions per a projectes d’incorporació de la llengua catalana en productes tecnològics i de foment del català en l’àmbit digital tenen per objectiu fer créixer l’oferta tecnològica i d’eines digitals en català.
Més informació a la notícia del Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya.
- S’obre el termini per sol·licitar subvencions per a la incorporació del català, l’occità i LSC per a plataformes de continguts audiovisuals. El Departament de Política Lingüística obre el termini per sol·licitar subvencions per a la incorporació del català, l’occità i la llengua de signes catalana en llargmetratges i sèries per a plataformes de continguts audiovisuals.
L’objectiu d’aquesta línia d’ajuts, adreçada a empreses de distribució cinematogràfica i plataformes digitals, és fomentar l’oferta de llargmetratges i sèries en llengua catalana a les plataformes, amb especial atenció als títols de més impacte. Inclou el doblatge, la subtitulació i l’audiodescripció en català i en occità, a més de la interpretació en llengua de signes catalana. Les sol·licituds es poden presentar entre el 17 d’abril i el 29 d’octubre.
Més informació a la notícia del Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya.
- El banc digital Revolut ja inclou el català als caixers automàtics de Catalunya a petició del Departament de Política Lingüística. El banc Revolut fa una passa endavant i inclou el català als caixers automàtics de Catalunya a petició del Departament de Política Lingüística. A més, la llengua hi és present per defecte. L’empresa de serveis financers llançarà també el web i l’aplicació en català durant el primer semestre de 2027.
L’abril de 2024, Plataforma per la Llengua també va demanar a Revolut que incorporés el català a tots els seus serveis digitals.
Més informació a la piulada a X del Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya del 27-4, a la piulada a X de Plataforma per la Llengua del 16-2 i a la piulada a X de de Max Karpis, inversor inicial a Revolut, del 28-4.
- El CIEMEN i el PEN Català impulsen l’actualització de la Declaració Universal dels Drets Lingüístics trenta anys després de la seva proclamació. Trenta anys després de la proclamació de la Declaració Universal dels Drets Lingüístics (DUDL) a Barcelona (1996), el CIEMEN i el PEN Català presenten conjuntament un ambiciós projecte internacional per actualitzar aquest text de referència i adequar-lo als profunds canvis socials, tecnològics i polítics del segle XXI. La presentació pública del projecte d’actualització es va fer a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) dimecres 15 d’abril.
La iniciativa neix amb l’objectiu de reforçar la protecció efectiva dels drets lingüístics arreu del món i situar-los al centre de les agendes democràtiques, culturals i de drets humans. El projecte compta amb el suport d’una àmplia xarxa d’entitats i institucions, entre les quals Linguapax, Plataforma per la Llengua, Xarxa Vives d’Universitats, Òmnium Cultural o ELEN, i es planteja com un procés obert, participatiu i d’abast global.
Més informació a la notícia del CIEMEN.
- Plataforma per la Llengua recorre la resolució que ordenava executar la sentència que retallava el decret de règim lingüístic a l’escola i demana al Govern que apliqui el decret. Plataforma per la Llengua ha presentat al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) un recurs de reposició contra la resolució judicial que ordenava executar la sentència que retallava el decret per protegir el català a l’escola. L’entitat considera que l’ordre no ha d’encendre cap alarma, perquè els articles anul·lats a la sentència ja els regulen altres normatives, però sol·licita al tribunal que retiri la resolució perquè la petició d’execució de la sentència que demanava Asamblea por una Escuela Bilingüe és interessada, inapropiada formalment, innecessària i injustificada. L’organització en defensa del català recorda que ja va demanar al Govern de la Generalitat que apliqués els articles del decret de règim lingüístic que continuaven vigents i, per tant, la sentència, i considera que la interlocutòria és un nou intent dels espanyolistes per dominar el discurs i desgastar l’escola.
Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
- Plataforma per la Llengua: 34 normes aprovades el primer trimestre del 2026 han estat discriminatòries amb els catalanoparlants. Plataforma per la Llengua analitza trimestralment els continguts del Butlletí Oficial de l’Estat espanyol (BOE) i recopila la normativa que privilegia el castellà i perjudica el català: el 2025 van ser 185 normes.
Aquest primer trimestre de 2026 el Butlletí Oficial de l’Estat espanyol (BOE) ha publicat 34 normes lingüísticament discriminatòries: normes que contenien clàusules lingüístiques que privilegiaven el castellà i perjudicaven el català. Entre aquestes normes, n’hi ha que obliguen els fabricants i proveïdors de diferents components de vehicles a facilitar un seguit d’informacions en castellà, que forcen les empreses que vulguin prestar un servei portuari a València a presentar els documents traduïts al castellà si no s’han atorgat a l’Estat espanyol o que posen moltes traves per usar el català en el plenari del Comitè Econòmic i Social Europeu. De les normes, la majoria no són d’origen intern: 20 són de la Unió Europea i unes altres 3 d’internacionals. Tanmateix, l’efecte discriminatori de totes 34 normes es pot atribuir, més directament o menys, a decisions de l’Estat espanyol. L’aprovació de normativa lingüísticament discriminatòria és una constant que té efectes adversos sobre la salut de la llengua catalana i Plataforma per la Llengua l’analitza trimestralment.
Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
Informe Normes discriminatòries que imposen el castellà 1r trimestre 2026
- L’Ajuntament de Girona i Plataforma per la Llengua signen un conveni per fomentar l’ús del català al comerç a través de la campanya “Bon dia!”. Plataforma per la Llengua i l’Ajuntament de Girona han signat aquest matí (15-4) un conveni de col·laboració per desplegar a la ciutat la campanya “Bon dia!” al comerç local. Es tracta d’una iniciativa destinada a promoure l’ús del català en l’àmbit comercial i a reforçar el compliment de la normativa lingüística vigent.
L’acord estableix un marc de cooperació entre l’entitat i el consistori per desenvolupar accions d’informació, sensibilització i suport adreçades als establiments comercials de la ciutat. La campanya té com a objectiu facilitar als comerços informació clara sobre els drets lingüístics dels consumidors en l’atenció oral i en la retolació.
Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
- 109 jocs aspiren a guanyar aquest dimarts 5 de maig l’11a edició del Concurs Tísner de Creació de Jocs en Català. L’onzena edició del Concurs Tísner de Creació de Jocs en Català arriba a la fi i ja té data per lliurar els premis: serà el dimarts 5 de maig al matí, i l’acte es farà al Teatre Poliorama de Barcelona. En el concurs, organitzat per Plataforma per la Llengua, han participat més de 1.000 alumnes de gairebé tots els territoris de parla catalana, que han presentat 109 propostes per aprendre de manera creativa algun aspecte del currículum tot practicant el català.
Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
Concurs Tísner de Creació de Jocs en Català
- Plataforma per la Llengua fa una crida a detectar vulneracions dels drets lingüístics en l’àmbit sanitari en una nova campanya de Radars Lingüístics. Plataforma per la Llengua arrenca una nova edició de la campanya Radars Lingüístics, de detecció de vulneracions lingüístiques, i és el primer cop que la dedica a l’àmbit sanitari. L’entitat fa una crida, des del 15 d’abril fins al 15 de maig, a detectar discriminacions en els centres de salut, tant en els públics com en els privats, i a denunciar-les.
La iniciativa s’adreça a tothom que hagi viscut alguna situació en què el català no ha estat respectat en l’atenció sanitària. Això inclou casos en què es demana al pacient que canviï de llengua, se li respongui reiteradament en una altra llengua, no pugui accedir a documentació en català o trobi senyalització i comunicacions que exclouen aquesta llengua.
Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
Formulari per fer-nos arribar vulneracions dels drets lingüístics en l’àmbit sanitari
- Wallapop, una forta empresa tecnològica creada i amb seu a Catalunya que continua menyspreant el català. Wallapop és una forta empresa tecnològica creada i amb seu a Catalunya que, incomprensiblement, continua menyspreant el català i fent la viu-viu a l’hora d’incorporar-lo. Fa anys que promet afegir digitalment la llengua, però no la veiem enlloc.
Es va presentar a una subvenció per a projectes d’incorporació del català en productes tecnològics i de l’àmbit digital. Però a darrera hora es va fer enrere. No l’ha inclòs ni per compte propi, ni tan sols per subvenció.
Més informació al fil de piulades a X de Plataforma per la Llengua.
- 3Cat dona un nou impuls al català amb una setmana dedicada als nouparlants a totes les finestres d’emissió. Aquest any, els continguts de televisió, ràdio i plataforma se centren en els nouparlants. Després del tret de sortida de la Setmana de la Llengua de 3Cat, aquest dilluns (27-4), a “El matí de Catalunya Ràdio”, dimarts arribarà una de les estrenes més destacades: “Català fàcil”, una nova eina per aprendre català dins el nou 3CatCampus.
Aquesta novetat consolida l’impuls de la llengua de 3Cat, que es projecta com a plataforma educativa en català per a tots els públics.
Entre les propostes destacades de la setmana al voltant del català trobarem testimonis d’aprenentatge i experts lingüístics en tots els canals lineals i digitals.
Més informació a la notícia de 3Cat.
- El català, més viu que mai al món digital. El català guanya presència a internet amb pòdcasts, influencers i creadors de contingut a les xarxes socials, però afronta reptes en àmbits clau com la intel·ligència artificial, els assistents de veu o els cotxes connectats. L’Eloi Barrera en parla amb Enric Esteban, sotscap d’Estratègia de Xarxes Socials de 3Cat, i Estel Coletas, estudiant en pràctiques de 3CatInfo.
Pòdcast ‘El català, més viu que mai al món digital’ (10:26 minuts).
- 3Cat presenta “Català fàcil”, una nova aposta audiovisual per impulsar l’ús real del català entre nouparlants. 3Cat posa en marxa “Català fàcil“, un nou projecte de continguts audiovisuals pensat per facilitar l’aprenentatge del català a nouparlants. És a dir, persones que volen incorporar el català a la seva vida quotidiana en un context cada vegada més multilingüe.
Recursos pràctics en línia pensats per a situacions del dia a dia: L’objectiu és acompanyar-los en el pas cap a l’ús real de la llengua en el dia a dia, amb recursos pràctics i accessibles per començar a parlar el català des del primer moment en situacions quotidianes.
En aquest context, 2,3 milions de persones estan interessades a aprendre català i 1,6 milions encara no han pogut accedir a cap formació.
Com accedir als vídeos, reels i àudios de “Català fàcil”:Els continguts ja estan disponibles a la plataforma 3Cat i també als canals i perfils de 3CatCampus: YouTube, Spotify, Instagram i TikTok.
Més informació a la notícia de 3Cat.
Català fàcil
- LanguageTool, el corrector que ajuda a escriure millor en català a qualsevol web. Escriure en català a internet no sempre és fàcil, especialment quan els correctors automàtics no reconeixen bé la llengua. Davant d’això, LanguageTool s’ha consolidat com una eina per millorar l’escriptura en català en entorns digitals.
Disponible com a extensió de navegador, funciona en qualsevol web —correu electrònic, xarxes socials o documents— i detecta automàticament l’idioma per oferir correccions ortogràfiques, gramaticals i suggeriments d’estil en temps real. A més, no emmagatzema el text, reforçant la privacitat.
En aquest vídeo de MetaData, la Mireia Vera mostra com activar-lo i utilitzar-lo per escriure correctament en qualsevol plataforma digital.
LanguageTool
Recull d’altres notícies del mes d’abril del 2026:
- El Girona FC engegarà un pla d’acció per fomentar el català fruit d’un conveni de col·laboració amb Plataforma per la Llengua (Plataforma per la Llengua, 2-4-2026)
L’acord preveu, entre d’altres accions, l’avaluació sociolingüística als equips de futbol base; el foment de l’aprenentatge de català i de vocabulari sectorial entre tècnics i jugadors estrangers; i el reforç de la presència del català en la comunicació via xarxes socials, també del primer equip.
El president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, i el del Girona FC, Delfí Geli, han segellat el conveni a les instal·lacions de Montilivi.
- Joves de Mallorca per la Llengua i l’Obra Cultural Balear convoquen al final del Correllengua Agermanat a Palma (dBalears, 30-4-2026)
L’acte, se celebrarà aquest diumenge 3 de maig a la plaça d’Espanya amb el lema ‘Sí a la llengua’.
- Tanquem la Setmana pel català amb milers de participants i actes arreu de Catalunya (Plataforma per la Llengua, 29-4-2026)
- S’ha estrenat ‘La gran cita’ a som3cat, amb Dulceida al capdavant. En plena Setmana de la Llengua3Cat, celebrem nous formats pel públic jove, però hem detectat que en un sol episodi, el primer, ja hi ha uns 30 errors prou greus als subtítols. Aquest programa ha costat 1,3 M€ (piulada a X de Plataforma per la Llengua, 30-4-2026)
- Cara i creu del català a l’audiovisual: porta d’entrada a nous parlants però amb un consum baix (Lluís Freixes Carbonell, periodista de 3CatInfo, 30-4-2026)
El consum d’audiovisual en català continua sent minoritari a Catalunya, però alguns indicadors apunten a una certa millora.
- Construint junts el català digital des del 23 d’abril de 20026. Els pròxims vint anys del .cat (Genís Roca a Accent Obert, 23-4-2026)
- Milers de persones responen a la crida d’ACPV pel 25 d’Abril (Acció Cultural del País Valencià (ACPV), 27-4-2026)
- Joves de Mallorca per la Llengua i l’Obra Cultural Balear convoquen el final del Correllengua Agermanat a Palma (Obra Cultural Balear (OCB), 1-4-2026)
- L’Obra Cultural Balear commemora els 40 anys de la Llei de Normalització Lingüística (Obra Cultural Balear (OCB), 24-4-2026)
- El Govern activa un pla específic d’impuls del català en el marc de la regularització (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 21-4-2026)
La Generalitat garantirà que l’aprenentatge del català tingui el paper cohesionador que li correspon en el procés de regularització extraordinària de persones estrangeres, mitjançant normativa pròpia, recursos formatius i una estratègia de sensibilització.
- En els darrers tres anys, el suport de Política Lingüística ha impulsat més de 150 jocs nous en català (piulada del Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 3-4-2026)
La línia de subvencions permet publicar jocs de tota mena, com els que hem trobat al FestivalJoc.
Tots els jocs en català
- Nova convocatòria d’ajuts perquè ajuntaments i entitats facin cursos gratuïts de català per a adults (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 27-4-2026)
Entitats d’arreu del país i ajuntaments de menys de 17.500 habitants podran organitzar cursos finançats per Política Lingüística.
- El Projecte Rossinyol, amb el suport de Política Lingüística, celebra vint anys de mentoratge lingüístic universitari a alumnes nouvinguts (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 10-4-2026)
El programa aparella universitaris amb alumnes nouvinguts de primària i secundària, i ha impactat prop de 4.000 aprenents de les comarques gironines en dues dècades.
- S’obre la convocatòria d’ajuts per a la incorporació del català en jocs de taula (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 17-4-2026)
Els ajuts fomenten la disponibilitat de jocs de taula en català o amb el català com a opció lingüística.
- El Govern impulsa la consulta pública prèvia a l’elaboració d’un projecte de decret que regularà la llengua de signes catalana (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 28-4-2026)
La nova regulació adaptarà l’LSC al marc europeu de referència per a les llengües (MECR).
- El conseller Vila presenta el model català de política lingüística al Language Policy Forum 2026 (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 22-4-2026)
Vila ha participat avui a Madrid en la trobada acadèmica internacional per exposar els reptes del cas català, el Pacte Nacional per la Llengua i les línies estratègiques del Departament.
- Més de 13.000 persones s’examinen demà del certificat de nivell superior de català (C2) (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 10-4-2026)
La prova, que avalua el domini més alt de la llengua, se celebra en catorze localitats en paral·lel.
- El conseller Vila dona el tret de sortida a la 3a edició de la campanya Tria Filologia Catalana (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 27-4-2026)
La campanya per augmentar les matrícules a Filologia Catalana comença la seva tercera edició davant de la puixança del sector.
- La Comissió del Protocol en Matèria de Política Lingüística avança en noves línies de treball en la reunió anual a Bilbao (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 15-4-2026)
- El conseller Vila participa a l’acte d’inici del Correllengua Agermanat a Prada de Conflent (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 19-4-2026)
El Correllengua Agermanat 2026 ha arrencat avui, 19 d’abril, des de la tomba de Pompeu Fabra a Prada de Conflent.
- El conseller Vila presenta al Camp de Tarragona la Guia per a l’elaboració de plans d’impuls al català i 40 propostes per als ajuntaments (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 14-4-2026)
El Departament posa a disposició dels ajuntaments la Guia per a l’elaboració de plans locals d’impuls al català i un llistat de 40 propostes, eines pràctiques per integrar la perspectiva lingüística en totes les àrees de l’activitat municipal.
- El conseller Vila presenta a Manresa la Guia per a l’elaboració de plans locals d’impuls al català i 40 propostes per als ajuntaments (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 30-3-2026)
A la jornada s’hi presenta l’EULP 2023 de les Comarques Centrals, que se situen per sobre de la mitjana en coneixement i ús de la llengua.
- El conseller Vila assisteix a l’estrena de Lou Bastimen, obra de teatre impulsada per l’Euroregió Pirineus Mediterrània (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 13-4-2026)
- Nou repte Mantinc el català: 21 dies per agafar l’hàbit de parlar en català a tot arreu (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL), 27-4-2026)
- El CIEMEN alerta que el català perd ús social i reclama mesures urgents (CIEMEN, 20-4-2026)
- Suor, optimisme i autoestima: el Correllengua Agermanat arriba triomfant a Barcelona (Pere Millan Roca a VilaWeb, 22-4-2026)
Crònica de la tercera etapa del Correllengua Agermanat entre Granollers i Barcelona.
- ‘Pallars Digital’ guanya la categoria En Català del Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat (Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC), 14-4-2026)
- Plataforma per la Llengua participa en l’organització del Correllengua Agermanat arreu dels territoris de parla catalana (Plataforma per la Llengua, 21-4-2026)
- Que no ens torne a passar: la llengua ho és tot (Editorial de Vicent Partal a VilaWeb, 27-4-2026)
Nosaltres no som la nació dels qui Espanya diu que tenim veïnatge català perquè vivim en la seua comunitat autònoma. Nosaltres som la nació dels qui parlem català. La nació del català.
- Rècord d’assistència a la Diada del Còmic en Català: més de 5.000 persones passen per la plaça Santa Anna de Mataró per gaudir de la quarta edició (Plataforma per la Llengua, 19-4-2026)
L’esdeveniment ha permès conèixer les darreres novetats de novel·la gràfica i còmic en català i ha consolidat la jornada com un esdeveniment de referència del gènere.
- Plataforma per la Llengua recorre judicialment contra la decisió del Registre Civil de castellanitzar el cognom català d’un nounat (Plataforma per la Llengua, 1-4-2026)
Una família inscriu al Registre Civil de Barcelona el seu fill primogènit amb el cognom Garcia, però la institució el castellanitza i, lluny de reconèixer l’error, al·lega sense solta ni volta que l’ús de l’accent compleix amb les normes de la Reial Acadèmia Espanyola, en un acte de pura catalanofòbia.
Plataforma per la Llengua assessora la família i porta el cas a la via judicial, un cop el Ministeri de Justícia espanyol ha denegat també el recurs interposat a la Direcció General de Seguretat Pública i Fe Pública Registral.
- Mataró es convertirà aquest dissabte (18-4) en la capital del còmic en català gràcies a la diada organitzada per Plataforma per la Llengua i Els Bufacanyes (Plataforma per la Llengua, 16-4-2026)
La quarta edició de la Diada del Còmic en Català de Mataró se celebrarà aquest dissabte 18 d’abril entre les 10.30 h i les 20 h a la plaça Santa Anna i tindrà com a protagonista la novel·la gràfica històrica i social.
- Impulsem el català al Club Esportiu Júpiter amb formacions als entrenadors i un ambiciós pla d’acció (Plataforma per la Llengua, 17-4-2026)
Plataforma per la Llengua i el Club Esportiu Júpiter de Barcelona es van comprometre el desembre del 2024 a col·laborar per millorar la situació del català a la institució.
En el marc de la col·laboració, l’entitat va fer una diagnosi sociolingüística del club que va revelar que només un 5 % de les converses als entrenaments són en català.
- Plataforma per la Llengua rep l’Espasa d’Honor de la 39a Setmana Medieval de Montblanc (Plataforma per la Llengua, 27-4-2026)
L’entitat en defensa del català és reconeguda per l’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi pels més de trenta anys de defensa, promoció i normalització de la llengua catalana.
- Rècord de participació en l’XIa edició del Concurs de Microrelats de la CAL (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL), 23-4-2026)
- 3Cat es reinventa amb tecnologia per connectar amb una nova generació d’audiències (Sergio Cabanelas Alcaide a MetaData, 30-4-2026)
El sector audiovisual català accelera la transformació digital amb IA, dades i nous formats en un entorn cada cop més fragmentat.
- Neix el ‘Digui, digui’ del món digital (Raül Garcia i Aranzueque a El Punt Avui, 29-4-2026)
3Cat presenta ‘Català fàcil’, un projecte audiovisual per facilitar l’aprenentatge a qui vulgui incorporar el català a la seva vida quotidiana.
- Els joves agafen la flama (Raül Garcia i Aranzueque a El Punt Avui, 27-4-2026)
Les noves generacions són les protagonistes de la reivindicació del català aquestes setmanes.
El Correllengua Agermanat desperta entusiasme en la seva singladura pels Països Catalans.
Sant Jordi per la Llengua uneix la defensa de la llengua amb la d’altres drets com el de l’accés a l’habitatge.
- Quan la IA deixa de ser el copilot (Josep Valtònyc a El Punt Avui, 21-4-2026)
- El Govern es compromet a ampliar els cursos per aprendre català: “Crearem 50.000 places noves, un 50% més” (Marina Arbós a ‘El món a RAC1’, 21-4-2026)
El conseller de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, assegura que es tracta de “la integració lingüística més gran que s’ha fet mai”.
- Neix Frec, la infraestructura oberta que vol portar el català al centre de la intel·ligència artificial (MetaData, 7-4-2026)
La plataforma permet connectar serveis digitals en català amb models d’IA de manera interoperable i aposta per la sobirania digital de l’ecosistema.
- Revolut aposta per Barcelona i Catalunya amb la seva primera botiga física al món (MetaData, 28-4-2026)
El neobanc reforça la seva presència amb un espai experiencial al centre de la ciutat, més contractacions i la incorporació del català als seus serveis.
- La traducció automàtica per defecte a X obre un debat sobre el futur del català a les xarxes (MetaData, 15-4-2026)
La nova funció impulsada per IA facilita l’accés global als continguts, però genera dubtes sobre la visibilitat de les llengües minoritzades.
- Barcelona acollirà la primera cimera internacional de drets digitals amb experts globals en privacitat i IA (MetaData, 22-4-2026)
L’‘Encuentro por los Derechos Digitales’ reunirà al maig referents internacionals per abordar els grans reptes ètics i legals de la tecnologia.
- La IA podria destruir fins a 2,3 milions de llocs de treball a l’Estat espanyol en una dècada (MetaData, 30-4-2026)
Un informe de Funcas apunta que la creació d’ocupació no compensarà les pèrdues i alerta de l’impacte en perfils qualificats.
- De la IA a la vigilància: els llibres tecnològics clau per Sant Jordi (Sergio Cabanelas Alcaide a MetaData, 17-4-2026)
Assaig, pensament i ficció per entendre com la tecnologia transforma la societat, amb veus vinculades a Catalunya.
- La UPC presenta LEIA, el programa que articula la seva estratègia en intel·ligència artificial (MetaData, 24-4-2026)
La universitat posa en marxa un nou hub al Campus Diagonal Nord per reforçar la recerca, la transferència i la formació en IA.
- “La web deixarà de ser una pàgina: serà un sistema que pensa, respon i ven” (Entrevista de Sergio Cabanelas Alcaide a MetaData, 1-4-2026)
David Blanch Director digital de Cdmon.
- La flama del Correllengua Agermanat encén una manifestació multitudinària a València (Esperança Camps Barber a VilaWeb, 25-4-2026)
La manifestació convocada per Acció Cultural del País Valencià ha transcorregut en un ambient festiu i amb fortes crítiques al govern de l’extrema dreta.
- “Una llengua ens agermana”: el Barça i Òmnium llancen una samarreta per Sant Jordi en defensa del català (Pol Baraza Curtichs a VilaWeb, 21-4-2026)
La iniciativa pretén d’impulsar i normalitzar el català i projectar-lo internacionalment.
- El patró catalanòfob del registre civil: més d’una vintena d’incidències per noms castellanitzats (VilaWeb, 1-4-2026)
La Plataforma per la Llengua documenta 19 casos a Catalunya i 3 al País Valencià d’ençà del 2021.
- Perpinyà: un “allà” que és “ací” (Editorial de Vicent Partal a VilaWeb, 1-4-2026)
Una nació que accepta resignadament l’agressió en un tros del seu territori sense sentir el dolor profund en cadascun dels seus nacionals no és una nació: si de cas, és una ficció geogràfica amb pretensions polítiques.
- Torna l’Acampallengua, que es preveu històric: “Els joves de Mallorca volem viure en català” (Martí Gelabert a VilaWeb, 10-4-2026)
Impulsat per Joves de Mallorca per la Llengua, l’Acampallengua s’ha consolidat com un esdeveniment imprescindible per a normalitzar l’ús social del català.
- El Correllengua Agermanat arribarà a Brussel·les per a exigir l’oficialitat del català a la Unió Europea (VilaWeb, 28-4-2026)
La Flama de la Llengua culminarà el recorregut pels Països Catalans davant el Parlament Europeu en una jornada reivindicativa i festiva.
- El PEN Català i el CIEMEN impulsen una renovació de la Declaració Universal dels Drets Lingüístics (VilaWeb – ACN, 15-4-2026)
Les entitats volen reforçar la protecció de la diversitat lingüística en l’entorn digital i educatiu.
- Els Dracs Catalans s’afegeixen al Correllengua Agermanat i portaran la flama fins a l’estadi de la USAP (VilaWeb, 10-4-2026)
Jugadors del primer equip i del planter faran el relleu pels carrers de Perpinyà fins a l’estadi Aimé Giral.
- Milers de joves omplen Manacor en una Acampallengua festiva i reivindicativa (VilaWeb – Agències, 12-4-2026)
L’esdeveniment posa l’èmfasi en la defensa de la llengua i la cultura catalanes a Mallorca.
- Sant Jordi per la Llengua: “Per defensar el català s’ha de canviar el model econòmic” (Clara Ardèvol Mallol a VilaWeb, 19-4-2026)
Entrevista a Adrià Font i Núria Alcaraz, portaveus de Sant Jordi per la Llengua, la manifestació que el 23 d’abril denunciarà el retrocés del català.
- Pep Labat: “A la Franja ningú no ha imposat el català, és la llengua de les nostres famílies” (Pere Millan Roca a VilaWeb, 24-4-2026)
Entrevista al president de l’Institut d’Estudis del Baix Cinca arran dels nous atacs contra el català inclosos en el pacte de govern entre el PP i Vox a l’Aragó.
- La IA que dóna veu a la llengua de signes: els sords signants podran fer ràdio (Alba Tebar Gutiérrez a VilaWeb, 4-4-2026)
La Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la consultora tecnològica Sorensen han creat una eina perquè una alumna del grau de periodisme pugui cursar l’assignatura de ràdio en igualtat de condicions.
- Quaranta anys de normalització lingüística a les Illes: evolució d’una llei insuficient (Clara Ardèvol Mallol a VilaWeb, 28-4-2026)
Avui fa quatre dècades que es va aprovar la llei de normalització lingüística, un text de consens que va marcar drets, però es va oblidar els deures.
- Antoni Royo: “Desafiem l’Ajuntament de Vinaròs a fer una consulta sobre la retallada de l’ús del català” (Esperança Camps Barber a VilaWeb, 3-4-2026)
El ple municipal ha aprovat de canviar el reglament per a introduir més castellà en tots els àmbits de la població.
- Vinaròs aprova el reglament que retalla l’ús del català tot i l’oposició popular (VilaWeb, 1-4-2026)
La reforma s’aprova amb els vots de PP, Vox i PVI, mentre un miler de persones es mobilitzen al carrer i la Plataforma per la Llengua anuncia que la durà als tribunals.
- ‘La tertúlia proscrita’: Com defensar el català contra els atacs permanents? (VilaWeb, 2-4-2026)
VilaWeb presenta un nou capítol de ‘La tertúlia proscrita’, amb Sebastià Portell, Núria Alcaraz i Txell Partal.
- La Plataforma per la Llengua recorre contra l’ordre del TSJC que anul·la part del decret lingüístic educatiu (VilaWeb, 9-4-2026)
L’entitat considera “innecessària i injustificada” l’execució provisional de la sentència i denuncia un intent de desgastar l’escola.
- Comença el Correllengua Agermanat, la gran iniciativa que connectarà el país en defensa del català (VilaWeb, 19-4-2026)
La iniciativa recorrerà més 1.500 quilòmetres fins el 5 de maig amb una flama que simbolitza la unitat lingüística i la mobilització popular.
- Més de 2.500 inscrits al Correllengua Agermanat dues setmanes abans de començar (VilaWeb, 2-4-2026)
La cursa per la llengua, que recorrerà els Països Catalans de Prada a l’Alguer, es preveu que tindrà una participació multitudinària.
- El Correllengua Agermanat enllaçarà amb la manifestació del Vint-i-cinc d’Abril a València (VilaWeb, 7-4-2026)
L’arribada de la flama culminarà amb el concert de retorn de la Gossa Sorda, a Picassent.
- La flama de la llengua arribarà a Palma el 3 de maig amb una gran ballada popular (VilaWeb, 1-4-2026)
L’acte, convocat per Joves de Mallorca per la Llengua i l’Obra Cultural Balear, vol esdevenir una gran jornada de reivindicació i celebració dins el Correllengua Agermanat.
- “No vull ser simplement una guiri”: Speak Catalan, la comunitat que ajuda els nouvinguts a viure en català (Alba Tebar Gutiérrez a VilaWeb, 3-4-2026)
Impulsada per dos nois catalans, la iniciativa organitza propostes en català per integrar la gent de fora a les tradicions i la cultura catalanes.
- L’única escletxa de llum per al català (Ot Bou Costa a VilaWeb, 3-4-2026)
No hi ha terreny neutral: la cohesió de la societat catalana és impossible sense una llengua catalana dominant.
- ‘La Renaixença’ guanya el premi al millor programa de ràdio dels premis Ràdio Associació (VilaWeb – Agències, 21-4-2026)
Els guardons destaquen la qualitat sonora i l’ús de la llengua en un any amb 136 candidatures.
- La llengua i la cultura catalanes, els objectius a abatre de l’extrema dreta a Catalunya Nord (Pol Baraza Curtichs a VilaWeb, 3-4-2026)
L’auge de Rassemblement National i la política d’Aliot a Perpinyà i més municipis nord-catalans posen en alerta les entitats que defensen el català.
- Arrenca a Perpinyà la iniciativa Parlem!, vint-i-quatre dies per a fer visible el català (VilaWeb, 2-4-2026)
El projecte popular vol trencar la inèrcia que relega el català i tornar-lo a la conversa diària.
- Òscar Andreu: “El dol és haver detectat que la llengua del meu pare es fa servir per esborrar la de la meva mare” (Ot Bou Costa a VilaWeb, 11-4-2026)
L’humorista acaba de publicar ‘Manual de defensa del català’ (Univers), un text que actualitza un monòleg seu.
- De “Català fàcil” a “El 47”: cinc recomanacions de 3Cat per a la Setmana de la Llengua (Marta Rollan Font a 3Cat, 28-4-2026)
Una eina per aprendre català, un viatge per Catalunya, la història del país explicada pels protagonistes, un concert i un film sobre la lluita dels immigrants dels anys 70 a Barcelona.
- Entrenar en català durant trenta dies: el repte d’Òmnium que ha acceptat el CF Pardinyes (Enric Pinyol Leal i Rut Camí Cunillera a 3Cat, 29-4-2026)
L’objectiu de la iniciativa és fomentar l’ús de la llengua en l’esport per augmentar-ne la presència.
- Crit d’alerta per la pèrdua d’ús social del català: el CIEMEN reclama mesures urgents (3Cat, 21-4-2026)
A les portes de Sant Jordi, l’entitat catalana que estudia la situació de les llengües minoritzades arreu del món assenyala que la distància entre coneixement i ús representa el principal repte per a la nostra llengua.
- El conseller de Política Lingüística assegura que una bona integració a la societat catalana “passa també per aprendre català” i defensa el català com a element de la cohesió central. També destaca el paper dels docents com a referents lingüístics (Vídeo entrevista al conseller de Política Lingüística Francesc Xavier Vila als Matins de 3Cat, 30-4-2026)
- A l’Aula Mestra de parla.cat trobaràs tot el curs del CPNL en obert (piulada del Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 8-4-2026)
Consulta tots els recursos i materials del Departament de Política Lingüística i del Consorci per a la Normalització Lingüística a http://cpnl.cat/prova-c2.
- El 3Cat estrena «Català fàcil», una aposta audiovisual que busca impulsar l’ús de la llengua entre nous parlants (Víctor Rodrigo a El Món de la Tele, 28-4-2026)
El projecte té com a intenció donar suport a adolescents i adults que s’interessin per parlar la llengua catalana a través de vídeos i continguts d’A1 i A2.
- Nude Project, la marca catalana que obsessiona la Generació Z incorpora la llengua després d’un burofax (Josep Maria Botanch a elMón, 4-4-2026)
Plataforma per la Llengua celebra la decisió de l’empresa fundada a Barcelona l’any 2019, però demanaran que incloguin el català al web.
- Entitats dels Països Catalans impulsen la protecció efectiva dels drets lingüístics al món (Josep Maria Botanch a elMón, 14-4-2026)
Posen en marxa un procés per actualitzar la Declaració Universal dels Drets Lingüístics amb l’objectiu que l’ONU els assimili als drets humans.
- La llei no fa la llengua (Àstrid Bierge a elMón, 11-4-2026)
“Mentre els catalanoparlants continuem sent una minoria demogràfica dins del nostre propi país, la llengua del pati no serà el català”.
- Serveis digitals connectats amb la IA i en català (Diari de la llengua, 7-4-2026)
El projecte Frec permet fer accions com fer una reserva, enviar un missatge o consultar una base de dades sense fer servir serveis externs i en la llengua pròpia.
- La llengua protagonitza Sant Jordi (Raül G. Aranzueque a Diari de la llengua, 24-4-2026)
La manifestació de Sant Jordi per la Llengua, el Correllengua Agermanat i els aniversaris de l’Avui i el .cat posen el català al centre de la diada.
- Mig miler de persones participen en “Reviscolem. Festa pel valencià” a Paiporta (Plataforma per la Llengua, (20-4-2026)
La jornada va combinar música, literatura, cultura popular i tallers, convertint-se en un espai de trobada per promoure i reivindicar l’ús social del valencià.
Els tècnics de Plataforma per la Llengua van presentar el Síndic de Drets Lingüístics, i van facilitar una guia informativa als assistents per donar a conéixer els seus drets per a viure plenament en valencià.
- La sisena edició de la Diada per la Llengua de Formentera ja té data: serà el dissabte 23 de maig (Plataforma per la Llengua, 28-4-2026)
- El cicle de recitals Poeteca Viva ha tornat a València amb tres novetats editorials (Plataforma per la Llengua, 28-4-2026)
El recital, que va tindre lloc el passat diumenge 26 d’abril a les 12 h, va reunir al centre de València les mallorquines Clàudia Darder i Cecília Navarro i el valencià Josep Ballester al voltant dels seus darrers llibres.
- Organitzem una trobada a Granollers per impulsar l’activisme lingüístic local (Plataforma per la Llengua, 28-4-2026)
L’acte tindrà lloc el dijous 7 de maig a l’Antic GRA de Granollers i combinarà l’anàlisi del coordinador d’Activisme de Plataforma per la Llengua, Eloi Planas, amb l’explicació de Josep Maria Fius, coordinador del grup de voluntaris de Manresa, que tractarà les bones pràctiques locals.
- Sebastià Frau i Rosa Calafat reflexionen sobre l’odi al català i les maneres de combatre’l en un acte de Més Semicercles a Binissalem (Plataforma per la Llengua, 21-4-2026)
El col·loqui “Catalanofòbia contra drets lingüístics. El discurs de l’odi a la llengua i com fer-hi front”, celebrat el passat divendres, va iniciar el cicle de Semicercles d’enguany, dedicat al discurs de l’odi.
- Plataforma per la Llengua fa una crida urgent a presentar al·legacions abans del 18 d’abril contra el decret de batxillerat que censura autors catalans i balears (Plataforma per la Llengua, 8-4-2026)
L’entitat assenyala l’obertura “oportunista” del període d’al·legacions al decret de batxillerat en plena Setmana Santa i intensifica la campanya contra la censura literària.
- Plataforma per la Llengua s’adhereix a la manifestació de Sant Jordi per la Llengua (Plataforma per la Llengua, 2-4-2026)
L’entitat se suma a la iniciativa d’activació social a favor del català que el 23 d’abril serà present en sis ciutats del domini lingüístic, amb el lema «Per Sant Jordi: llibre, rosa i mani!».
El secretari de Plataforma per la Llengua, Francesc Marco, va participar en la roda de premsa de presentació del projecte a Barcelona, juntament amb representants d’una trentena d’entitats.
- Paiporta acollirà el pròxim 18 d’abril “Reviscolem. Festa pel Valencià”, una jornada cultural en defensa de la llengua (Plataforma per la Llengua, 8-4-2026)
Plataforma per la Llengua i l’Ajuntament de Paiporta organitzen una jornada oberta a tots els públics per reivindicar, promoure i celebrar l’ús social del valencià.
- Alumnes de l’Institut Torreforta de Tarragona guanyen el concurs d’adaptació de poemes en català a música urbana, organitzat amb Versembrant (Plataforma per la Llengua, 20-4-2026)
La final del concurs organitzat amb la cooperativa educativa en el marc del projecte «De la poesia catalana a la música urbana» s’ha celebrat aquest divendres, 17 d’abril, al Teatre Tarragona.
- Aquest divendres (17-4) lliurem els premis del concurs d’adaptacions de poemes a música urbana organitzat amb la cooperativa Versembrant (Plataforma per la Llengua, 14-4-2026)
- Los dies 5, 6 i 7 maig tornen a l’Alguer les celebracions de Sant Joan de la Porta Llatina (Plataforma per la Llengua, 30-4-2026)
- Catalunya presenta a Brussel·les l’estratègia IA 2030 per liderar una intel·ligència artificial ètica a Europa (MetaData, 13-4-2026)
El Govern defensa un model d’IA centrat en les persones, amb governança democràtica i alineat amb els valors europeus.
- OpenAI sacseja el mercat i es deslliga de Microsoft per créixer amb nous aliats (MetaData, 28-4-2026)
La companyia obre la porta a Google i Amazon mentre prepara el salt cap al maquinari amb nous productes basats en IA.
- Meta llança Muse Spark, una nova IA multimodal per competir amb OpenAI i Google (MetaData, 9-4-2026)
El nou model s’integrarà a WhatsApp, Instagram i Facebook i aposta per una IA més contextual i connectada a les xarxes socials.
- “La web deixarà de ser una pàgina: serà un sistema que pensa, respon i ven” (Sergio Cabanelas Alcaide a MetaData, 1-4-2026)
David Blanch Director digital de Cdmon.
- L’ocupació tecnològica ja supera el 9% a Catalunya, però continua fortament masculinitzada (MetaData, 13-4-2026)
El sector ha crescut en més de 100.000 treballadors en una dècada, però només un 35% són dones.
- De la IA a la vigilància: els llibres tecnològics clau per Sant Jordi (Sergio Cabanelas Alcaide a MetaData, 17-4-2026)
Assaig, pensament i ficció per entendre com la tecnologia transforma la societat, amb veus vinculades a Catalunya.
- Revolut incorpora el català als caixers automàtics de Catalunya per defecte (Racó Català, 27-4-2026)
També prepara la traducció de la seva aplicació i web.
- Govern i Òmnium impulsen espais de conversa en català a les comunitats religioses (Racó Català – ACN, 3-4-2026)
Es tracta d’una experiència pilot amb vocació de continuïtat i d’estendre’s pel territori.
- La Franja es planta: “No permetrem que PP i Vox esborrin el català” (Racó Català, 28-4-2026)
El moviment associatiu assegura que defensarà la llengua davant dels atacs de l’extrema dreta.
- L’IEC estudia quin hauria de ser el nom comú per a la llengua catalana a tot el domini lingüístic (Racó Català, 14-4-2026)
La proposta pretén marcar un pas important en la unificació de la denominació de la llengua catalana als espais compartits.
- (VÍDEO) Vexat per la guàrdia civil per parlar en català; atacat per la fiscal al judici: “Em van agredir i voler destruir” (Racó Català, 13-4-2026)
Testimoni de la víctima d’una discriminació lingüística.
- Els jugadors del Girona FC utilitzaran el català a les seves xarxes socials (Racó Català, 2-4-2026)
El club incentivarà l’aprenentatge del català per part del cos tècnic i els jugadors.
- Tots els residents del Clínic podran estudiar català dins del pla d’acollida lingüística de l’hospital (Racó Català – ACN, 7-4-2026)
La primera edició va comptar amb 73 inscrits i el número s’amplia fins els 432.
- Andorra promou l’ús del català a bars, cafeteries, fleques i establiments d’alimentació (Racó Català – La Veu lliure, 7-4-2026)
S’han enviat prop de 600 cartells i estovalles individuals amb terminologia bàsica a aquests comerços.
- Una desena d’establiments de Tremp s’adhereixen a una campanya per reforçar l’ús del català (Racó Català – ACN, 13-4-2026)
El programa s’ha desplegat en àmbits com la restauració, els bars i els comerços.
- (ÀUDIO) “És possible viure un dia sencer només en català a Barcelona?” (Racó Català, 30-4-2026)
Respon un nord-americà que ha après català mirant ‘Plats bruts’.
- El Parlament exigeix al Govern posar en marxa en sis mesos el programa de foment del català en l’esport (Racó Català – ACN, 30-4-2026)
La cambra reclama una campanya institucional de promoció de la llengua en l’àmbit esportiu.
- La Fiscalia dona suport per primer cop a Acció Cassandra en un cas de discriminació lingüística (Racó Català, 9-4-2026)
Un repartidor de Correos Express que va negar-se a lliurar un paquet perquè el client parlava català.
- El públic ja pot votar el seu pòdcast preferit als Premis Sonor 2026 (Racó Català – Audiocat, 12-4-2026)
Les votacions estaran obertes fins al 22 d’abril i el guanyador es donarà el 7 de maig.
- (ÀUDIO) ERC justifica que el català no sigui un requisit per renovar permisos de residència de migrants (Racó Català, 25-4-2026)
“No podem exigir a tothom el que no s’exigeix a un funcionari públic”, afirma la portaveu Ester Capella.
- La Fera tanca després de quatre anys impulsant la creació digital en català (Racó Català – Audiocat, 26-4-2026)
L’entitat assegura que el sector ha crescut i que ara cal donar pas a noves estructures i iniciatives.
- Entitats de salut mental: “Defensar el dret a l’atenció és defensar també el dret a ser escoltats, compresos i acompanyats en català” (Racó Català, 15-4-2026)
Negar l’atenció en català equival a posar una barrera addicional a la recuperació i a revictimitzar qui travessa una situació de màxima vulnerabilitat.
- Sardenya dobla els recursos per a un projecte de promoció de l’alguerès (Racó Català, 27-4-2027)
El pla en reforça l’ús a l’administració, la cultura i l’ensenyament.
- Només un 5% de les converses als entrenaments del Júpiter són en català (Racó Català, 19-4-2026)
El Pla d’Acció per la Llengua dissenyat pel club vol transformar la realitat sociolingüística en dues temporades.
- Barcelona és l’única seu del festival internacional Offf on la llengua pròpia és proscrita (Racó Català, 29-4-2026)
Les altres ciutats que acullen el certamen sí respecten la llengua local.
- PP i Vox rebutgen que el valencià siga la llengua vehicular d’À Punt (Racó Català – Diari La Veu, 20-4-2026)
PSPV i Compromís acusen la dreta i l’extrema dreta de convertir À Punt en Telemadrid.
- La presidenta del TSJC defensa els drets lingüístics dels catalans, mentre imposa el 25% de castellà a les escoles (Racó Català, 8-4-2026)
El tribunal també avala recursos contra el català a les oposicions.
- Denuncien un patró de traves sistemàtiques al Registre Civil per catalanitzar noms i cognoms (Racó Català, 1-4-2026)
El Govern diu que no té constància de problemes generalitzats i demana dades a l’entitat.
- La Generalitat deixa sense subvencions 58 editorials independents en català per un canvi de criteri (Racó Català, 7-4-2026)
Està en perill la viabilitat de l’ecosistema cultural del llibre en català.
- La Generalitat, denunciada a Antifrau per mantenir topònims franquistes i il·legals (Racó Català, 27-4-2026)
L’entitat acusa el Departament de la Presidència d’incomplir sistemàticament la Llei de Política Lingüística.
- “En la Creu solo mando yo”: La Creu de Sant Jordi a la catalanòfoba Loles León va ser una cacicada d’Illa (Racó Català, 21-4-2026)
El Ple de Barcelona li havia denegat la Medalla d’Or: “Que se jodan. Querían caldo…”.
- (VÍDEO) Un mexicà sorprès perquè hi ha gent emprenyada amb què aprengui català (Racó Català, 30-4-2026)
“Quan algú està aprenent català, no ataca a ningú; respecta la història i la cultura de Catalunya”.
- “Si no hi ha plataformes en català, el públic acaba consumint contingut en altres llengües” (Racó Català, 29-4-2026)
Patrick Urbano Presentador i guionista.
- Totes les novetats en català a plataformes (del 17 al 24 d’abril) (Racó Català – Goita què fan ara!, 24-4-2026)
En total, s’han incorporat als diferents catàlegs 60 pel·lícules i 9 sèries.
- Totes les novetats en català a plataformes (del 10 al 17 d’abril) (Racó Català – Goita què fan ara!, 17-4-2026)
En total, s’han incorporat als diferents catàlegs 98 pel·lícules i 7 sèries.
- Totes les novetats en català a plataformes (del 3 al 10 d’abril) (Racó Català – Goita què fan ara!, 10-4-2026)
En total, s’han incorporat als diferents catàlegs 85 pel·lícules i 5 sèries.
- Totes les novetats en català a plataformes (del 27 de març al 3 d’abril) (Racó Català – Goita què fan ara!, 3-4-2026)
En total, 80 pel·lícules i 4 sèries.
- Gaudí i olé (Marta Rojals a VilaWeb, 27-4-2026)
Doncs té: casabatlló.es, la pedrera.com, sagradafamilia.org. Ni amb un miserable punt cat ens hem sabut fer dignes del seu llegat.
- Maite.ai, l’alumna avantatjada del sistema legal que s’acredita davant de notari (Natàlia Bosch a VIA Empresa, 9-4-2026)
Amb més de 2.400 clients i 70.000 usuaris, la startup catalana ha fet d’aquest xatbot una companya més als despatxos d’advocats.
- Òscar Andreu contraataca (Enric Gomà a Núvol, 22-4-2026)
Estem envaïts, envoltats, minoritzats, sense poder real, tenallats entre la globalització i l’espanyolització (que fan pinça), i la culpa serà dels catalans. No falla.
- ‘David. Una aventura gegant’ s’estrena demà als cinemes en català (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 29-4-2026)
La setmana vinent comencen les projeccions del Doc del Mes de maig, ‘Escrivint Hawa’, que es podrà veure en més de 40 sales en versió original subtitulada en català.
- ‘Maracuda’, l’estrena setmanal de cinema en català (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 22-4-2026)
- ‘Renoir’, l’estrena setmanal de cinema en català (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 16-4-2026)
Durant el 2026 s’han doblat o subtitulat en català 24 llargmetratges amb el suport de Política Lingüística.
- ‘Gos de presa’, l’estrena de cinema en català de la setmana (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 8-4-2026)
- ‘Super Mario Galaxy: La pel·lícula’, la gran estrena de cinema en català d’aquesta Setmana Santa (Departament de Política Lingüística (DPL) de la Generalitat de Catalunya, 1-4-2026)
El Doc del Mes d’abril és ‘Bajo las banderas, el sol’, que es pot veure en més de 40 sales en versió original subtitulada en català.
- El govern espanyol afirma que no hi ha cap estat de la UE que vulgui vetar l’ús del català (Racó Català – ACN, 10-4-2026)
“No puc dir el dia que serà oficial, però sí que garanteixo que ho serà”, afirma Albares al Senat.
- El Govern visita Wallapop, l’empresa que porta una dècada incomplint la promesa de tenir l’app en català (Racó Català, 9-4-2026)
“Recordatori que l’App de Wallapop no és en català per decisió expressa (i racista) de l’empresa”.
- Retreuen a una consellera andorrana que utilitzi el castellà per a crear contingut a les xarxes (Racó Català – La Veu lliure, 1-4-2026)
“S’ha de ser conseqüent amb allò que has volgut defensar”.
- (VÍDEO) “Lérida”, “Bajo Llobregat” i ara “Navarclés” i “Sant Fruiters del Bages” (Racó Català, 27-4-2026)
Illa continua demostrant el seu baix coneixement de la toponímia catalana.
- Acomiadada una treballadora social per negar-se a parlar català amb usuaris dependents que ho van demanar (Racó Català, 2-4-2026)
Ha anunciat que portarà el cas als tribunals al·legant vulneració dels seus drets fonamentals.
- La cambrera d’un pub irlandès respon amb un “vivaspaña” quan li demanen la carta en català (Racó Català, 6-4-2026)
“M’esperava més empatia per ser un negoci irlandès”, li va contestar el client.
- El premi Sant Jordi de Cinematografia torna a guardonar l’actriu que va dir “ratas nazionalistas” als catalans (Racó Català, 7-4-2026)
Aquesta edició no han guardonat cap pel·lícula en català.
- ‘Esmorçaet’: el greu error lingüístic en un anunci de Coca-cola a València (VilaWeb, 7-4-2026)
Polèmica per un error ortogràfic en un anunci que hi ha a la Gran Via de València.
- Coca-Cola retira la lona amb l’errada lingüística de l’“esmorçaet” i demana disculpes (Racó Català – Diari La Veu, 10-4-2026)
La multinacional assegura que ha retirat l’anunci de manera immediata i admet que la paraula forma part d’“una cosa molt pròpia” de la cultura valenciana.
- L’amo del bar ‘s’Ànnera Xafardera’ insulta i intenta agredir clients que li parlen en català: «putos catalanes», «estamos en Espanya y se habla español», «me cago en vuestros muertos» (Aina Mas a dBalears, 25-4-2026)
- L’amo d’un bar de Palma intenta agredir uns clients al crit de “putos catalanes fascistas” (Racó Català, 25-4-2026)
Va insultar-los per parlar en català al seu local.
- Denuncien un metge per condicionar l’atenció mèdica a una pacient al fet que no parlés en català (Racó Català – ACN, 14-4-2026)
L’associació jurídica emmarca els fets en els englobats en els delictes d’odi.
- Vielha organitza un festival de novel·la negra en castellà que exclou l’aranès i el català “per problemes d’agenda” (Racó Català, 15-4-2026)
El Black Mountain Festival no ha convidat a cap autor en català.
- Tercer any consecutiu amb el català arraconat a la Gran Fira de València (VilaWeb, 28-4-2026)
La programació aprovada pel govern municipal manté una presència residual de la llengua tot i els advertiments jurídics i el precedent del Síndic de Greuges.
- No hi ha aliats per als catalans del nord (Carla Ferrerós Pagès, membre del Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades (GELA), 5-4-2026)
En la cooperació transfronterera sembla que ningú hauria de negar que la llengua és un element fonamental a tenir en compte.
- Deu mots catalans d’origen curiós (3) (Jordi Badia i Pujol a VilaWeb, 3-4-2026)
D’on vénen “carmanyola” i “ensaïmada”? I “xano-xano”? I per què en diem “mussol” d’aquell granet de vora l’ull?.
- “Beveu ara i no begueu més”: els secrets de l’imperatiu (Jordi Badia i Pujol a VilaWeb, 10-4-2026)
Normes clares i simples per a no equivocar-se en les formes d’imperatiu.
- “Gat escaldat amb aigua tèbia fuig”: deu dites molt sàvies (Jordi Badia i Pujol a VilaWeb, 17-4-2026)
Fem una tria de deu refranys catalans, nascuts de la saviesa popular.
- “Cosconelles”, “cossinogues”, “cosquerelles”, o “pessigolles”: com ho dieu? (Jordi Badia i Pujol a VilaWeb, 24-4-2026)
Repassem més d’una vintena de formes per a anomenar les pessigolles, usades de cap a cap dels Països Catalans.
- Una vetllada amb la complexitat lingüística (Alejandro García Matarredona, membre del Grup de Lingüistes per la Diversitat (GLiDi) a VilaWeb, 31-3-2026)
Si hi ha llengües que transmeten diferent informació de manera obligatòria i que tenen gramàtiques diferents, pot ser que algunes exigeixin més esforç cognitiu que d’altres?.
- Quan els mots ballen: una instantània del canvi lingüístic (Alex García Laguía, membre del Grup de Lingüistes per la Diversitat (GLiDi) a VilaWeb, 28-4-2026)
Fem un recorregut pel continent sud-americà amb algunes de les seves músiques i danses, que no només formen part d’identitats nacionals, sinó que s’han estès per tot el món.
Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:
- Baròmetre de l’ús del català a Internet
- Resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet
- Històric dels Resums de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet (des d’agost del 2002)
Deixeu un comentari