- La Plataforma per la Llengua i WICCAC demanen a Norwegian la implementació del català a la seva web.
- T-Systems ha recuperat la versió en català de la seva web, suprimida fa uns mesos.
- Report de queixes lingüístiques rebudes per la Plataforma per la Llengua l’any 2016. (Font: PxL)
- El govern valencià subvenciona el projecte Troballengua, que distingeix els comerços catalanoparlants. (Font: Racó Català)
- El Punt Avui TV, el col·lectiu blanc-i-blau Roger de Llúria, Toni Albà, Llengua Nacional, la Coral Pau Casals i Jordi Carbonell, Premis Nacionals Joan Coromines 2017. (Font: CAL)
- Promoció especial de renovació de dominis .cat, activa fins al 2 de maig.
Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 30 d’abril del 2017.
Resum de dades destacades:
- El percentatge global d’ús del català és del 65,18% (alt), 0,07 punts percentuals superior al del mes anterior (65,11%).
- Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).
Notícies destacades del mes d’abril del 2017:
- La Plataforma per la Llengua i WICCAC demanen a Norwegian la implementació del català a la seva web. A la carta que s’ha enviat al seu director general Bjørn Kjos, entre altres coses, s’hi diu textualment: «La vostra companyia d’aviació ha estat notícia durant els últims temps a Catalunya per la vostra gran aposta per l’aeroport de Barcelona, des d’on preveieu d’oferir vols directes amb l’Amèrica Llatina i, també, amb els Estats Units. Norwegian donarà feina a 755 persones i és la principal companyia de la terminal 2 de l’aeroport. Tot i això, hem detectat una mancança que creiem que pot dificultar el vostre ple arrelament en l’economia catalana i que pot suposar un fre a l’hora de cercar nous usuaris i clients. En concret, hem detectat que la vostra pàgina web (https://www.norwegian.com) no es troba disponible en la llengua catalana, tot i que en teniu fins a 15 versions. Cal destacar que la llengua catalana, a part de ser l’única legalment considerada pròpia de Catalunya, és parlada per més de 9 milions i mig de persones, moltes de les quals hi tenen una forta vinculació emocional. Per tant, la no exclusió del català no és tan sols una bona idea econòmica sinó també una bona pràctica empresarial i una mostra de respecte per als drets lingüístics dels parlants d’aquest idioma. És per tot això que us volem demanar que feu el possible perquè els catalanoparlants puguin accedir a la vostra pàgina web en una versió en la seva llengua».
- T-Systems ha recuperat la versió en català de la seva web, suprimida fa uns mesos. A la notícia de WICCAC de l’actualització del Baròmetre de l’ús del català a Internet del passat mes de gener vam informar que T-Systems havia suprimit la versió en català de la seva web, que feia més de tres anys que s’havia implementat. Ara podem informar que recentment T-Systems ha recuperat aquesta versió en la nostra llengua. T-Systems és la unitat especialitzada en clients corporatius de Deutsche Telekom que es dedica a gestionar sistemes de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), oferint els seus serveis a multinacionals i organismes públics. T-Systems és un molt destacat proveïdor de serveis de la Generalitat de Catalunya en l’àmbit de les TIC. T-Systems Iberia té la seu central de l’Estat espanyol al districte 22@ de Barcelona i en els darrers anys ha tingut un creixement molt important a Catalunya. Des de WICCAC celebrem aquesta recuperació de la versió catalana de la web de T-Systems que, a més, utilitza el domini t-systems.cat.
- Report de queixes lingüístiques rebudes per la Plataforma per la Llengua l’any 2016. S’hi destaca especialment que s’han multiplicat per cinc les queixes contra les universitats catalanes per motius lingüístics. Durant tot l’any passat es van comptar 15 greuges lingüístics en centres com la UB, la UPC, la URV i la UOC. A més, l’ONG del català també ha incrementat el nombre de consultes ateses per usuaris, alumnes o professors sobre els seus drets a les universitats. Aquest fet situa el Departament d’Empresa i Coneixement -conselleria responsable de l’àmbit universitari- com a institució pública capdavantera pel que fa a queixes sobre l’ús de la llengua. En global, el sector públic va acumular l’any passat 120 queixes, les mateixes que l’any anterior, que suposen un 30,4% de totes les que es van rebre i que constaten que, en el terreny de l’administració, encara hi ha molts deures pendents per complir, fins i tot, amb la seva normativa mateixa. En el sector privat, TripAdvisor continua sent l’empresa sobre la que la Plataforma per la Llengua rep més queixes (23 en tot l’any passat, un 35% més que l’any anterior), la majoria de les quals són pel fet de no poder publicar comentaris en català al portal, cosa que provoca malestar entre els consumidors de parla catalana. A TripAdvisor el segueixen, a una distància notable, Vodafone i BBVA. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
Report de queixes lingüístiques 2016
- El govern valencià subvenciona el projecte Troballengua, que distingeix els comerços catalanoparlants. El govern valencià subvenciona un projecte que diferencia entre els comerços (tant físics com de professionals) catalanoparlants de tots els altres. La iniciativa ja té més de 900 comerços i professionals inscrits. Concretament, el projecte es diu Troballengua i, segons explica l’organització, registrada a Xàtiva, pretén ser “un espai de trobada entre gent que desitja adquirir productes o serveis en valencià i aquells que els ofereixen”. Els responsables de Troballengua també han creat un distintiu on diu ‘Ací t’entenem’ per tal que els establiments el puguin col·locar a l’entrada dels locals. A part, dins la seva pàgina web també es poden trobar totes les festes locals de totes les poblacions del País Valencià. Més informació a la notícia de Racó Català.
Projecte Troballengua
- El Punt Avui TV, el col·lectiu blanc-i-blau Roger de Llúria, Toni Albà, Llengua Nacional, la Coral Pau Casals i Jordi Carbonell, Premis Nacionals Joan Coromines 2017. La XVI edició dels Premis Nacionals Joan Coromines guardonarà el compromís per la llengua d’El Punt Avui TV, el Col·lectiu blanc-i-blau Roger de Llúria, Toni Albà, l’Associació Llengua Nacional, la Coral Pau Casals i Jordi Carbonell a títol pòstum. El lliurament dels premis tindrà lloc dissabte 20 de maig, a les 19 hores, a la Sala Pal·làdius de Pallejà (Carrer Mare de Déu de Loreto, 20). La CAL posarà des de Barcelona un autocar a disposició dels socis i simpatitzants. Més informació a la notícia de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL).
- Promoció especial de renovació de dominis .cat, activa fins al 2 de maig. Promoció especial de la Fundació puntCAT per celebrar la Diada de Sant Jordi, des del 19 d’abril fins al 2 de maig, amb importants descomptes per renovar el teu domini .cat. Accedint a la pàgina de la promoció, per aconseguir un codi de descompte només has de respondre correctament les dues preguntes que hi ha i difondre un dels seus missatges, compartint-los a Facebook o Twitter.
Pàgina promoció descompte renovacions dominis .cat (fins al 2-5-2017)
Altres notícies del mes d’abril:
- Més de 5.000 persones reivindiquen el català com a llengua comuna de la nova república (Plataforma per la Llengua, 22-4-2017)
- Wikimedia Conference 2017, o com decidir l’estratègia a llarg termini a l’estil wiki (Amical Wikimedia, 5-4-2017)
- Amical Wikimedia aprofita Sant Jordi per difondre internacionalment la llengua catalana (Amical Wikimedia, 20-4-2017)
- ELEN (European Language Equality Network) incideix en les eleccions franceses (Plataforma per la Llengua, 21-4-2017)
- Àlex Hinojo: ‘Editar la Viquipèdia és més fàcil que no pas compartir continguts per les xarxes socials’ (VilaWeb, 23-4-2017)
Àlex Hinojo, director de l’Amical Wikimedia, ens explica com tothom pot crear i modificar articles de la principal enciclopèdia oberta i col·laborativa.
- El Voluntariat per la llengua crea més de 10.000 noves parelles lingüístiques durant el 2016 (Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 12-4-2017)
Voluntariat per la Llengua
- El Govern distingeix amb la Creu de Sant Jordi personalitats i entitats destacades en la preservació i la difusió de la llengua catalana (Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 11-4-2017)
- La primera Viquimarató sobre la UE concentra disset participants a l’Aula Europa (Amical Wikimedia, 5-4-2017)
- Jornada de treball amb entitats que col·laboren amb el Voluntariat per la llengua (VxL) (Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 27-4-2017)
- Nou impuls al foment de l’occità des de la Direcció General de Política Lingüística (Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 20-4-2017)
- Wikipedia ‘veta’ els col·laboradors de la Fundació Francisco Franco (Racó Català, 5-4-2017)
L’organització va intentar modificar aquelles parts on es titllava de “dictador” a Franco.
- Escola i Intersindical defensaran davant dels tribunals la legalitat del Decret de Plurilingüisme (Escola Valenciana, 12-4-2017)
- ‘Perdoni, pot fer la classe en castellà?’ (VilaWeb, 23-4-2017)
Tot i l’ús majoritari del català en els graus universitaris, les dades no sempre s’adeqüen a la realitat · El percentatge d’ús del català baixa considerablement en els màsters de les universitats públiques.
- El retrocés del català a les aules, assignatura pendent de la UPF (VilaWeb, 10-4-2017)
La universitat anuncia que activarà un protocol per a atendre problemes i informar els alumnes.
- El concurs de garrotuits Per Sant Jordi, clava-la amb l’Optimot! ja té guanyadors (Optimot, Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 21-4-2017)
- El Departament de Cultura convoca un concurs de garrotuits lingüístics per Sant Jordi (Optimot, Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 4-4-20