- Front comú de Govern i entitats per la llengua per recuperar el posicionament del català als cercadors d’Internet. (Font: Depts. Empresa i Treball i Cultura-SPL)
- “Oficialitat, ara”, el manifest de nou entitats perquè el Govern espanyol faci oficial el català a la Unió Europea. (Font: PxL)
- VilaWeb guanya la 10a edició dels Premis Martí Gasull i Roig a l’exemplaritat en la defensa de la llengua. (Font: PxL)
- Discriminació del català a Google: què ha canviat un mes després?. (Font: VilaWeb)
- Consellera Garriga: “Ens situem a l’1,5% del pressupost dedicat a cultura, ben encaminats per arribar al 2% al final de legislatura”. (Font: SPL)
- El català no és ni tan sols un mèrit en la sol·licitud de beques del Ministeri d’Agricultura, que imposa el castellà i valora el maltès o el gaèlic. (Font: PxL)
- Recorrem les bases específiques del procés d’estabilització dels sanitaris balears que exclouen el requisit de català. (Font: PxL)
- Aconseguim que l’empresa danesa Flying Tiger etiqueti els seus productes en català. (Font: PxL)
- Es tripliquen les queixes per discriminacions lingüístiques a la sanitat valenciana rebudes per Plataforma per la Llengua al 2022. (Font: PxL)
- La Guia de l’activista pel català, el recull d’accions quotidianes per a tothom que vulgui fer créixer l’ús social de la llengua. (Font: Òmnium Cultural)
- L’Optimot celebra 15 anys amb un concurs de fitxes lúdiques. (Font: SPL)
- El president Aragonès lliura els premis del concurs de joves i xarxes socials en català i occità de l’Euroregió. (Font: SPL)
- El Departament de Cultura destina 3,9 milions al doblatge i la subtitulació en català de pel·lícules i sèries. (Font: SPL)
- El Govern impulsa un pla de foment del català a les autoescoles. (Font: SPL)
- El català és la dotzena llengua més influent del món, segons el Ministeri de Cultura francès. (Font: VilaWeb)
- Prime Video (Amazon) es desmarca de la competència doblant en català les seves grans sèries. (Font: VilaWeb)
- Demanem a la presidenta del Parlament Europeu que aturi els atacs de Dolors Montserrat contra el català des de la comissió que presideix. (Font: PxL)
- El Consell Consultiu de Plataforma per la Llengua analitza els reptes del català arreu del domini lingüístic. (Font: PxL)
Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 28 de febrer del 2023.
Resum de dades destacades:
- El percentatge global d’ús del català és del 66,39% (alt), el mateix que el del mes anterior (66,39%).
- Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).
Notícies destacades del mes de febrer del 2023:
- Front comú de Govern i entitats per la llengua per recuperar el posicionament del català als cercadors d’Internet. El Govern i diverses entitats que treballen per la llengua catalana en tots els àmbits es van conjurar per solucionar conjuntament i de forma coordinada el problema pel qual el català ha perdut posicionament en les cerques web que fan les persones i empreses usuàries. El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, acompanyat de la secretària de Polítiques Digitals, Gina Tost i Faus, i del secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila Moreno, van expressar el compromís del Govern per revertir la situació durant una reunió de treball que es va mantenir el 9 de febrer amb els representants de diverses entitats vinculades a la defensa i la promoció del català en tots els àmbits.
Des que es va detectar el problema, l’executiu ha dut a terme diverses reunions amb representants de grans empreses, com Google o Microsoft, i d’entitats com el World Wide Web Consorsium, per esbrinar l’origen de la problemàtica, que afecta a diverses llengües més enllà del català. A la vegada, Torrent va mostrar la disposició absoluta del Govern per accelerar la cerca de solucions de manera coordinada amb les entitats de la societat civil que remen en la mateixa direcció.
A la reunió de treball, hi van participar, a més d’altres representants de les secretaries de Polítiques Digitals i Política Lingüística, representants de la Fundació puntCAT, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua, Softcatalà, Amical Wikimedia, l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i l’Institut Ramon Llull. Més informació a la nota de premsa del Departament d’Empresa i Treball i a la notícia de la Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- “Oficialitat, ara”, el manifest de nou entitats perquè el Govern espanyol faci oficial el català a la Unió Europea. Nou entitats del món social i econòmic dels territoris de parla catalana van presentar el 13 de febrer a Palma, en roda de premsa, un manifest unitari per reclamar al Govern espanyol que mogui fitxa per fer que el català sigui oficial a la Unió Europea, aprofitant que aquest juliol l’Estat espanyol assumirà la presidència rotatòria del Consell de la Unió. El manifest, que ja es pot consultar al web www.oficialitatara.cat, l’impulsen Plataforma per la Llengua, Òmnium Cultural, Obra Cultural Balear, Acció Cultural del País Valencià, la Intersindical-CSC, la Cambra de Comerç de Barcelona, l’Institut d’Estudis Eivissencs, la Fundació d’Empresaris de Catalunya – FemCAT i l’Obra Cultural Balear de Formentera. Els impulsors fan una crida a les entitats perquè s’hi adhereixin a través del correu info@oficialitatara.cat i animen els ciutadans a donar-hi suport a través del web. Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
Manifest “Oficialitat, ara”
- VilaWeb guanya la 10a edició dels Premis Martí Gasull i Roig a l’exemplaritat en la defensa de la llengua. VilaWeb va rebre el 20 de febrer el 10è Premi Martí Gasull i Roig de Plataforma per la Llengua gràcies a una votació popular en què va participar més gent que mai: 8.271 persones. Assumpció Maresma i Vicent Partal, editora i director de VilaWeb, van ser els encarregats de recollir el guardó de la mà del president de l’entitat, Òscar Escuder. Partal va defensar que “el mercat en català existeix” i que “cal situar la llengua al seu lloc, tenint en compte que és la llengua comuna d’un país on es parlen més de 200 llengües”. El director va reivindicar els 27 anys de la capçalera i va prometre que “hi ha VilaWeb per molts anys”.
La filòloga Blanca Serra va rebre el Premi Especial del Jurat en reconeixement de gairebé 60 anys de trajectòria en defensa del català, i el creador Cabrafotuda, el nou Premi a la Innovació, per haver demostrat als joves que es pot triomfar a Internet fent contingut en català. Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
Premis Martí Gasull i Roig
- Discriminació del català a Google: què ha canviat un mes després?. Ara (22-2) fa un mes que la comunitat catalanoparlant de Twitter va impulsar una campanya per a denunciar el maltractament que rep la llengua per part de Google. Setmanes abans, uns quants usuaris havien alertat que, tot i tenir el dispositiu en català, el navegador en català i la configuració de Google en català, els resultats de la cerca els mostraven les pàgines en català molt més avall que no era habitual. La campanya va ser molt seguida i Google va respondre als usuaris que treballava per solucionar el problema. Tanmateix, un mes després, els experts asseguren que no hi ha hagut cap canvi significatiu. Més informació a la notícia de Clara Ardévol Mallol a VilaWeb.
- Consellera Garriga: “Ens situem a l’1,5% del pressupost dedicat a cultura, ben encaminats per arribar al 2% al final de legislatura”. La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, va anunciar el 7 de febrer que el pressupost del Departament de Cultura fa “un salt important” que permet que enguany “ens situem a l’1,5% del pressupost de la Generalitat dedicat a cultura, ben encaminats per arribar al 2% al final d’aquesta legislatura”. La consellera Garriga, que va comparèixer a la comissió de Cultura del Parlament de Catalunya per informar sobre el contingut del pressupost del Departament de Cultura per a 2023, va avançar que enguany els comptes creixen en 101 milions d’euros respecte l’any passat fins a situar-se en un total de 477 milions. Més informació a la notícia de la Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- El català no és ni tan sols un mèrit en la sol·licitud de beques del Ministeri d’Agricultura, que imposa el castellà i valora el maltès o el gaèlic. Una ordre ministerial d’Agricultura signada el desembre reajusta els punts que dona el coneixement de diverses llengües per obtenir unes beques de formació, hi manté la imposició de saber castellà i continua ignorant el català. Aquesta és només una de les 55 novetats legislatives aprovades el 4t trimestre del 2022 que discriminen el català i que Plataforma per la Llengua recull trimestralment en un informe que constata que la discriminació es manté: també en van ser 55 el 3r trimestre. El tracte antiigualitari de les diverses llengües autòctones és un element estructural a Espanya, vinculat estretament a un nacionalisme estatista de caràcter supremacista castellà. Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
Normes que imposen el castellà – 4t trimestre de 2022 (PDF)
- Recorrem les bases específiques del procés d’estabilització dels sanitaris balears que exclouen el requisit de català. Plataforma per la Llengua ha interposat tres nous recursos contenciosos administratius per a impugnar les tres bases específiques del procés d’estabilització dels sanitaris balears que exclouen el requisit de català. En concret, són tres de les deu resolucions amb convocatòries específiques dels processos selectius, que es varen publicar el 20 de desembre i que concreten les dues bases generals que s’havien publicat el 3 de desembre i que l’entitat ja havia recorregut a principi de febrer. La reducció de les categories sense requisit de català a 11 especialitats anunciada pel govern no s’ha traslladat al BOIB i, si s’hi acaba traslladant, l’entitat estudiarà la nova situació amb la voluntat de continuar el litigi si es continuen vulnerant els drets dels catalanoparlants. Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
- Aconseguim que l’empresa danesa Flying Tiger etiqueti els seus productes en català. Plataforma per la Llengua ha aconseguit que la cadena danesa de botigues Flying Tiger Copenhaguen etiqueti finalment els seus productes en català. L’empresa, que ofereix objectes de regal amb dissenys propis que renova periòdicament, és la líder d’aquest sector i ha acabat incorporant la llengua a l’etiquetatge després de nou anys de pressió per part de l’ONG del català. L’empresa té 858 botigues a 27 països d’Europa i Àsia, i supera els 30 milions d’euros anuals de facturació. Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
- Es tripliquen les queixes per discriminacions lingüístiques a la sanitat valenciana rebudes per Plataforma per la Llengua al 2022. Plataforma per la Llengua denuncia que l’any 2022 les queixes per discriminacions lingüístiques en la sanitat pública valenciana pràcticament s’han triplicat respecte de l’any anterior. Si el 2021, l’entitat va tenir coneixement de 6 casos greus, el 2022 aquests casos es van incrementar fins a 17. L’ONG del valencià considera que l’absència de requisit lingüístic per accedir als llocs de treball de l’àmbit sanitari és nociva per a la qualitat de l’atenció sanitària dels valencianoparlants i demana a la Generalitat Valenciana que intervinga per fer complir la llei i recordar als professionals del dret dels pacients a ser atesos en valencià. Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
- La Guia de l’activista pel català, el recull d’accions quotidianes per a tothom que vulgui fer créixer l’ús social de la llengua. Òmnium Cultural publica una gran guia que aglutina les eines i els recursos dels Països Catalans per promoure l’activisme lingüístic i fer créixer l’ús social del català. La Guia de l’activista pel català, que es pot trobar a treulallengua.omnium.cat/guia forma part de la campanya Treu la llengua, comparteix el català!, i és un recull de les recomanacions, projectes i iniciatives de múltiples organitzacions per fer avançar el català en l’àmbit quotidià. Aquestes accions estan dirigides a públics estratègics on cal actuar per revertir el descens de l’ús social de la llengua, com la infància, els joves i els nous parlants.
La guia, que compta amb l’aval de la comissió de llengua i dels equips de cultura i cohesió d’Òmnium Cultural, dona eines per actuar per la llengua en molts àmbits, en funció dels interessos de cadascú, en un format interactiu i fàcil d’utilitzar, per tal que tothom es pugui convertir en activista pel català. Més informació a la notícia d’Òmnium Cultural.
Guia de l’activista pel català
Campanya Treu la llengua, comparteix el català!
- L’Optimot celebra 15 anys amb un concurs de fitxes lúdiques. L’Optimot convoca de nou un concurs lúdic obert a tothom amb motiu del 15è aniversari del servei. Per participar-hi, cal inventar-se una nova fitxa de l’Optimot i compartir-la a Twitter o Instagram entre el 20 i el 24 de febrer.
Les fitxes de l’Optimot són apunts sobre un aspecte lingüístic concret o una consulta habitual. Serveixen per difondre la normativa lingüística vigent i per resoldre d’una manera concisa i didàctica qüestions específiques que poden ocasionar dubtes en l’ús de la llengua. Més informació a la notícia de la Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- El president Aragonès lliura els premis del concurs de joves i xarxes socials en català i occità de l’Euroregió. El divendres 10 de febrer va tenir lloc a Tolosa de Llenguadoc el lliurament de premis del concurs juvenil per a projectes a les xarxes socials que fomenten les llengües catalana i occitana a l’Euroregió Pirineus-Mediterrània. Van lliurar els guardons el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès; la presidenta de la regió Occitània, Carole Delga i la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors del Govern Balear, Rosario Sánchez Grau. L’esdeveniment va tenir lloc en el marc de l’acte de traspàs de la presidència de l’Euroregió, que a partir d’aquest febrer recau a Catalunya, i va ser precedit per una sèrie de conferències sobre el medi ambient a la Mediterrània i l’assemblea de joves. Més informació a la notícia de la Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- El Departament de Cultura destina 3,9 milions al doblatge i la subtitulació en català de pel·lícules i sèries. El Departament de Cultura, a través de la Secretaria de Política Lingüística, obre la línia d’ajuts a empreses distribuïdores i a estudis de doblatge per fer créixer l’oferta de continguts audiovisuals doblats i subtitulats en català en plataformes de vídeo a la carta, Blu-ray i DVD. Les sol·licituds es poden presentar a partir de les 9 hores del 16 de febrer fins a les 14 hores del 30 d’octubre. Aquesta línia d’ajuts té enguany una dotació pressupostària inicial de 3.900.000 euros, un 44% més que la dotació inicial del 2022, que va ser de 2.700.000 euros.
A través d’aquesta línia, l’any 2022, Política Lingüística va subvencionar el doblatge i/o la subtitulació de 278 produccions, comptant 264 pel·lícules i 14 temporades de sèries. Totes aquestes produccions es poden veure, ja ara o properament, en plataformes digitals de cinema i algunes, en format físic de DVD i Blu-ray. Més informació a la notícia de la Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- El Govern impulsa un pla de foment del català a les autoescoles. El Govern, a través dels departaments d’Interior i Cultura, va signar el 15 de febrer un conveni amb la Federació d’Autoescoles de Catalunya per impulsar un pla foment del català al sector de les autoescoles en coordinació i col·laboració amb el sector. Això implica, entre altres mesures, més materials en català per a l’alumnat que estudia l’examen teòric i l’organització de formacions específiques per al professorat de les autoescoles. El pressupost destinat a aquesta acció per part dels dos departaments de la Generalitat arriba als 400.000 euros. Més informació a la notícia de la Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- El català és la dotzena llengua més influent del món, segons el Ministeri de Cultura francès. Entre les més de sis mil llengües que hi ha avui al món, el català és la dotzena més influent. Aquesta és una de les grans conclusions que es desprenen del darrer baròmetre de les llengües al món que publica cada cinc anys el Ministeri de Cultura francès.
Sovint es pren la xifra de parlants com l’únic criteri per a sospesar l’abast d’una llengua, però aquest model, desenvolupat pel doctor en lingüística Louis-Jean Calvet, incorpora un ventall d’indicadors que permeten d’avaluar holísticament la importància d’una llengua, més enllà de l’àmbit lingüístic. És ací on la influència del català és realçada: amb una nota agregada de 6,729 punts, és la dotzena llengua que obté un “pes” (influència) més gran en el baròmetre. Es troba onze posicions per sobre del darrer baròmetre (quan era al vint-i-tresè lloc), i més amunt que llengües molt més parlades, com ara el mandarí (6,550) o bé l’indonesi (6,462). Més informació a la notícia de Blai Avià i Nóvoa a VilaWeb.
- Prime Video (Amazon) es desmarca de la competència doblant en català les seves grans sèries. Des de primers de febrer, els subscriptors de Prime Video poden mirar doblada i subtitulada en català la sèrie The Boys, una revisió crua i adulta de les històries de superherois. Actualment, és una de les sèries capdavanteres de Prime Video i està pendent d’estrenar-ne la quarta temporada i una nova sèrie derivada: Gen V. És comprensible, per tant, que la notícia hagi estat ben rebuda i s’hagin succeït els missatges de celebració, encara més per l’excepcionalitat que una plataforma incorpori el doblatge en català d’uns capítols que fa anys que són disponibles. Això es pot llegir com una mostra més d’una política de Prime Video per a guanyar-se la simpatia del públic català. Més informació a la notícia d’Arnau Lleonart a VilaWeb.
- Demanem a la presidenta del Parlament Europeu que aturi els atacs de Dolors Montserrat contra el català des de la comissió que presideix. Plataforma per la Llengua ha denunciat a la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola, i a la defensora del poble europeu, Emily O’Reilly, que l’audiència pública sobre la immersió lingüística que se celebrarà demà al Parlament Europeu suposa un nou intent de l’eurodiputada Dolors Montserrat per atacar els catalanoparlants des de la seva posició de presidenta de la comissió de peticions (PETI) d’aquesta institució.
A través d’una carta a Metsola i d’una petició de queixa a O’Reilly, el president de l’entitat, Òscar Escuder, ha demanat aquest divendres (24-2) a totes dues que intervinguin per frenar l’ús partidista que fa Montserrat de la comissió. Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
Carta a la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola (PDF 252,28 Kb)
- El Consell Consultiu de Plataforma per la Llengua analitza els reptes del català arreu del domini lingüístic. El Consell Consultiu de Plataforma per la Llengua es va reunir dilluns 20 de febrer a les 16 h en una sessió de treball conjunta amb membres de l’executiva de l’entitat, del jurat dels Premis Martí Gasull i Roig i d’entitats de la xarxa europea ELEN. L’objectiu: copsar el pols del moment actual pel que fa a la situació de la llengua als territoris de parla catalana i en els diversos àmbits professionals per afermar les prioritats de l’ONG del català, que ja té gairebé trenta anys i més de 25.000 socis.
La trobada, que va fer-se a la llibreria Laie del carrer Pau Claris de Barcelona, va comptar amb una salutació institucional del president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder; la vicepresidenta de l’entitat, Mireia Plana; i la directora de l’ONG del català, Rut Carandell, que van situar l’organització en el context de renovació i modernització de l’activisme lingüístic d’avui. Més informació a la notícia de Plataforma per la Llengua.
Altres notícies del mes de febrer del 2023:
- [VÍDEO] L’esquerra europea planta Dolors Montserrat en el seu intent de manipular sobre la immersió lingüística (VilaWeb, 28-2-2023)
Eurodiputats dels verds, els socialistes, l’esquerra i Junts han abandonat l’audiència al Parlament Europeu en protesta contra les manipulacions sobre la immersió lingüística en la sessió convocada per Dolors Montserrat.
- [VÍDEO] El contundent discurs d’una eurodiputada dels verds contra les manipulacions de Dolors Montserrat sobre la immersió (VilaWeb, 28-2-2023)
“Aquest esdeveniment duu a un nou nivell de gravetat la manipulació del comitè i les normes de procediment sobre les qüestions espanyoles”, ha denunciat la danesa Margarete Auken.
- Sobre la llengua (I). El nostre pessimisme és la seua millor arma (Editorial de Vicent Partal a VilaWeb, 26-2-2023)
No ens creiem a nosaltres mateixos, malgrat les coses tan extraordinàries que hem fet, que fem i que farem bé. I aquest pessimisme és la millor arma que podrien somniar els qui volen aniquilar-nos.
- Sobre la llengua (II): la dissimulació que ens fa invisibles (Editorial de Vicent Partal a VilaWeb, 27-2-2023)
El problema és que els catalanoparlants “dissimulem” que tenim una llengua pròpia i tendim a no fer-la servir si no és que estem segurs que som en un àmbit exclusivament i completament catalanoparlant. La situació només la redreçarem en la mesura que, un a un, convençut a convençut, tornem a ser allò que érem, quan tornem a fer, un a un i cada dia, allò que sempre havíem fet.
- La Secretaria de Política Lingüística publica el primer Tast de ‘Fils de conversa’, recurs digital per promoure la conversa en català de forma lúdica (Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 10-2-2023)
- Rècord de participació: més de 8.200 persones trien el guanyador de la 10a edició dels Premis Martí Gasull i Roig (Plataforma per la Llengua, 7-2-2023)
FilminCAT, La Bressola i VilaWeb s’han disputat el guardó i el guanyador es farà públic el dilluns 20 de febrer a les 19 h en una gala que tindrà lloc, per primera vegada, al Palau de la Música de Barcelona.
La gala es podrà seguir en directe al canal de YouTube de Plataforma per la Llengua i més tard, a les 22.45 h, al Canal 33.
De moment, Plataforma per la Llengua ja ha anunciat que la filòloga i activista Blanca Serra és la mereixedora del Premi Especial del Jurat i els propers dies es farà públic el nou Premi a la Innovació.
- El creador Cabrafotuda rebrà el nou Premi a la Innovació dels 10ns Premis Martí Gasull i Roig (Plataforma per la Llengua, 10-2-2023)
El jurat reivindica la tasca del creador de continguts a TikTok i Instagram, que té més de 200.000 seguidors i ha demostrat als joves que es pot triomfar a Internet fent contingut en català,
- [VÍDEO] VilaWeb guanya el premi Martí Gasull i Roig, de la Plataforma per la Llengua (VilaWeb, 21-2-2023)
Els finalistes eren VilaWeb, la Bressola i FilminCat.
- El català, l’èuscar i el gallec com a llengües globals (Editorial de Vicent Partal a VilaWeb, 25-2-2023)
Les nostres tres llengües estan ben situades per encarar els envits de la globalització. I aquesta dada, així de positiva, no és incompatible amb l’estat d’emergència lingüística en què vivim.
- Joan Veny: “Això del català és un vertader miracle” (Entrevista de Jordi Badia i Assumpció Maresma a VilaWeb, 27-2-2023)
Entrevista al filòleg Joan Veny i Clar, ara que ha fet noranta anys, per repassar tota la seva trajectòria biogràfica i acadèmica. “La solució ideal al problema lingüístic és la independència”, diu.
- El parlament de les Illes exigeix a Google que faci servir el català a Google Maps (VilaWeb – EuropaPress, 24-2-2023)
La cambra ha aprovat una proposició no de llei que insta el gegant tecnològic a fer servir topònims amb la nostra llengua.
- Barcelona impulsa 68 accions per fomentar l’ús social del català (Racó Català – ACN, 22-2-2023)
El pla ‘El teu català suma’ implica tots els àmbits d’ús de la llengua on intervé l’administració local.
- Amical Wikimedia, al front comú contra el retrocés del català als cercadors (Miquel Codolar a Amical Wikimedia, 9-2-2023)
- Encara creus que la Viquipèdia no és una font fiable? (Daniel Gil Solés a Amical Wikimedia, 24-2-2023)
- El 53% dels barcelonins fan servir poc o mai el català, segons una enquesta (El Punt Avui, 23-2-2023)
L’Ajuntament de Barcelona impulsa un pla amb 68 accions per fomentar l’ús de la llengua. Es vol incidir en el jovent monolingüe en castellà d’alguns barris.
- La Plataforma per la Llengua uneix els Països Catalans en una sola ‘selfie’ (Joan Safont Plumed a VilaWeb, 21-2-2023)
Els premis Martí Gasull i Roig homenatgen la lluitadora independentista Blanca Serra i impulsen els joves creadors de contingut en català, en una nit en què s’ha reconegut VilaWeb amb el premi de votació popular.
- La lamentable incoherència dels mitjans en català (Editorial de Vicent Partal a VilaWeb, 22-2-2023)
No conec cap diari del món, entre els que es reclamen de la premsa de qualitat, que no tinga veneració per la llengua en què es publica. Hi ha mitjans catalans que no ho entenen, això.
- Plataforma per la Llengua presenta un recurs contra l’exempció del català a les Illes (VilaWeb, 3-2-2023)
L’entitat considera que cap dels interins no haurà d’acreditar de manera immediata el domini del català.
- Armengol rectifica i obliga l’IB-Salut a aplicar el requisit lingüístic (VilaWeb, 1-2-2023)
Armengol i Apesteguia es van reunir al Consolat per a desembussar el conflicte que amenaçava l’estabilitat del pacte.
Més per Mallorca defensa amb els nombres a la mà mai més es podrà dir que el català és un impediment per a cobrir les places a la sanitat.
- Les universitats dels Països Catalans reclamaran a la UE que ofereixi cursos de català als estudiants d’Erasmus (VilaWeb, 10-2-2023)
Demanen a la Comissió Europea que no exclogui el català, el gallec i l’èuscar de la plataforma oficial d’aprenentatge de llengües dels estudiants Erasmus.
- El govern demanarà a la DGT de fer els exàmens de conduir en català sense sol·licitud prèvia (VilaWeb – ACN, 15-2-2023)
El pla de foment de la llengua a les autoescoles també preveu més materials, formació al professorat i un nou cicle d’FP.
- Les entitats en defensa del català col·laboraran amb l’Oficina de Drets Lingüístics valenciana (VilaWeb, 16-2-2023)
Les entitats esdevindran punts d’informació i treballaran conjuntament en una campanya informativa.
- Demanda històrica a l’Alguer: quatre-centes famílies opten per fer classes de català (Alexandre Solano a VilaWeb, 13-2-2023)
La formació de professors i la simplificació dels tràmits creen un clam social que és previst que capgiri la poca presència del català a l’escola.
- Entitats en defensa de la llengua comencen una recollida de signatures contra l’homologació del C1 (VilaWeb, 17-2-2023)
Troben que es trasllada als professors de català una responsabilitat que no els correspon i una pressió terrible davant famílies i alumnes.
- Puigdemont es reuneix amb empresaris per potenciar la identitat digital republicana (VilaWeb – Europa Press, 19-2-2023)
La trobada ha servit per a reforçar les relacions entre el Consell i empreses compromeses amb el país i la llengua.
- El titktoker Cabrafotuda rebrà el premi a la Innovació de la Plataforma per la Llengua (VilaWeb, 10-2-2023)
El jurat reivindica la tasca de difusió del català de Fran Tudela, amb 200.000 seguidors en aquesta xarxa social.
- Treu la llengua. Set petits gestos que pots fer pel català en el teu dia a dia (Rac1, 22-2-2023)
Òmnium Cultural llança una campanya i una guia amb consells per fomentar l’ús del català.
- L’Intergrup de Minories Nacionals i Llengües del Parlament Europeu aborda la marginació del català i altres llengües als projectes universitaris Erasmus i OLS (Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 17-2-2023)
El secretari de Política Lingüística, F. Xavier Vila, hi participa com a representant del Govern juntament amb representants d’altres llengües.
- El Dia Internacional de la Llengua Materna de 2023 es commemora amb prop de 50 iniciatives (Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 21-2-2023)
El secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, participarà aquest vespre a l’acte commemoratiu a Tarragona, juntament amb el delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona, Àngel Xifré i la directora dels Serveis Territorials de Cultura a Tarragona, Lurdes Malgrat.
- “Apunts de llengua”, l’eina multimèdia d’À Punt per a aprendre català (VilaWeb, 22-2-2023)
La plataforma és fruit de la col·laboració entre la CVMA i la Conselleria d’Educació Cultura i Esports i està adreçada a persones amb tots els nivells de llengua.
- Premis del concurs fotogràfic de Wiki Takes Sueca (Luis Ulzurrun i Montse Sàez a Amical Wikimedia, 15-2-2023)
- Amical Wikimedia renova la seva junta (Robert Garrigós a Amical Wikimedia, 7-2-2023)
- Microsoft vol deixar obsolet Google (Albert Cuesta, 20-2-2023)
- Microsoft s’ha proposat destronar Google com a àrbitre d’internet (Albert Cuesta, 8-2-2023)
- ChatGPT, el xatbot de moda, ja ha arribat a les llibreries. No només com a tema, també com a autor (Albert Cuesta, 23-2-2023)
- Els deu dubtes més freqüents en català, segons l’Optimot (Marina Arbós Junyent a VilaWeb, 27-2-2023)
El servei de consultes sobre llengua catalana en línia de l’Optimot ja té quinze anys.
Parlem de quins són els maldecaps lingüístics més habituals i què cerca la gent.
- Intel·ligència artificial: ens pot substituir?. Llançar-se a la piscina sense mirar si hi ha aigua (Albert Cuesta a Ara.cat, 25-2-2023)
- Intel·ligència artificial: ens pot substituir?. ChatGPT: com funciona i per què entén els humans i hi pot conversar (Toni Pou a Ara.cat, 25-2-2023)
El càlcul de probabilitats i l’entrenament amb grans quantitats de text són les claus d’aquest sistema d’intel·ligència artificial.
- La Xarxa Vives d’Universitats reclama la inclusió del català a l’Erasmus+ des de l’Eurocambra (Racó Català – ACN, 16-2-2023)
Els eurodiputats catalans parlen de “discriminació” i suggereixen portar la qüestió davant la justícia europea.
- Retallada d’hores en català a la Catalunya del Nord (Racó Català – ACN, 27-2-2023)
L’associació denuncia que diversos centres tenen previst a partir del curs que ve reduir-ho a una hora a 4rt i 5è.
- Toc d’atenció de Plataforma per la Llengua a Bizum (La República, 24-2-2023)
L’entitat alerta que els menús de navegació del web no apareixen en català.
- “Un dels pilars de la nostra llengua”: el país, de dol per la mort de Josep Maria Espinàs (VilaWeb, 5-2-2023)
L’escriptor és un gran referent del periodisme i la literatura.
‘Escriure per a mi és com respirar’: Josep Maria Espinàs conversa amb Tina Vallès.
- La magistrada del TC més favorable a la immersió, apartada de la sentència sobre el 25% (VilaWeb – ACN, 8-2-2023)
La decisió arriba arran de la petició de recusació que va fer l’entitat espanyolista Asamblea por una Escola Bilingüe (AEB).
- Llistes d’espera de més de dues mil persones per a aprendre català: “Sembla una cursa d’obstacles” (Marina Arbós Junyent a VilaWeb, 15-2-2023)
Solament per al segon trimestre d’aquest curs, hi havia 2.492 sol·licitants en llista d’espera.
- Podcasts: La veu del català a Internet (Fundació .cat, 30-1-2023)
- Bona rebuda del Síndic de Drets Lingüístics en l’estrena, feta a Molins de Rei (Plataforma per la Llengua, 9-2-2023)
El nou projecte de Plataforma per la Llengua s’ha presentat aquest passat cap de setmana a la Fira de la Candelera de Molins de Rei.
Un equip de voluntaris de l’entitat ha estat tres dies atenent les queixes lingüístiques i les peticions d’informació dels visitants de la fira.
- Estrenem el nou Síndic de Drets Lingüístics de l’entitat a la Fira de la Candelera de Molins de Rei (Plataforma per la Llengua, 30-1-2023)
El cap de setmana del 3, 4 i 5 de febrer, Plataforma per la Llengua portarà un punt informatiu del Síndic de Drets Lingüístics a la Fira de la Candelera de Molins de Rei.
El Síndic de Drets Lingüístic és un nou projecte de l’entitat que recorrerà diversos punts del Principat de Catalunya per fer conèixer els drets lingüístics dels ciutadans i empoderar-los perquè els puguin exercir i defensar.
- Segona edició del CantAlguer, concurs per joves cantautors algueresos (Plataforma per la Llengua, 22-2-2023)
Lo concurs musical de Plataforma per la Llengua destinat a valoritzar los nous talents de la música en alguerés arriba a la segona edició.
- La Plataforma per la Llengua denuncia que l’Hospital de Cerdanya no exigeix el català en una oferta de feina (VilaWeb, 10-2-2023)
L’entitat diu que l’oferta vulnera la llei de política lingüística i recorda que l’hospital dóna servei al conjunt de la Cerdanya i al Capcir, on el català és la llengua pròpia.
- Júlia Riera (Daily Catalan): “Cal exigir a tothom que viu i treballa a Catalunya que aprengui català” (Marina Arbós Junyent a VilaWeb, 18-2-2023)
Parlem amb Júlia Riera, que acosta la llengua i la cultura catalanes als estrangers amb Daily Catalan, un compte d’Instagram.
- Els menors dels centres de justícia juvenil canten per la llibertat en un recopilatori de rap en català de Plataforma per la Llengua (Plataforma per la Llengua, 10-2-2023)
“La veu dels murs” és el títol de l’àlbum enregistrat pels adolescents dels centres de Montilivi, L’Alzina i El Segre amb el cantant de música urbana Nel·lo C, que ja es troba a YouTube.
Durant el 2022, Plataforma per la Llengua va organitzar una cinquantena de sessions de teatre i rap en català a grups d’interns de cinc centres de menors de Catalunya per empoderar-los i aconseguir que el català sigui la seva llengua comuna.
- Google ara castellanitza el nom de negocis en català (Racó Català, 3-2-2023)
L’afectada denúncia que malgrat haver actualitzat la informació amb la denominació catalana, el cercador li manté el nom castellà.
- El Govern renova la subscripció d’un conveni amb el CGPJ per acreditar el coneixement del català dels jutges (Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 7-2-2023)
L’acord preveu també la col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i el CGPJ per a la formació del professorat de l’Escola Judicial.
- S’obre la convocatòria per a les subvencions per al foment i la difusió de la llengua de signes catalana (Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 17-2-2023)
El període per presentar les sol·licituds acabarà el 6 de març.
- Les editorials ja poden sol·licitar ajuts per a la traducció al català d’obres no literàries (Secretaria de Política Lingüística (SPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 17-2-2023)
Les sol·licituds es poden presentar fins al 30 d’octubre.
- El TERMCAT tradueix al català la norma UNE-ISO 16175-1 de gestió de documents electrònics (Termcat – Centre de Terminologia, 15-2-2023)
- Front comú per «recuperar» el català a Google (Nació, 9-2-2023)
Govern i entitats s’uneixen per combatre el biaix en els resultats cap al castellà en els cercadors d’internet.
- Presentació de la VIII edició del Concurs de Microrelats (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL), 1-2-2023)
- Conversa en català per a persones amb sordesa (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL), 16-2-2023)
- Catalana Occident elimina la referència a la catalanitat i es dirà Occident (VilaWeb – ACN, 23-2-2023)
La companyia justifica aquest canvi perquè diu que així és una marca més curta i més fàcil de llegir i recordar.
- El referèndum, segons la intel·ligència artificial (Andreu Barnils a VilaWeb, 26-2-2023)
Un exercici mostra que el ChatGPT respon diferentment segons la llengua amb què es fan les preguntes.
- Alexa continuarà sense parlar en català (MetaData – ACN, 15-2-2023)
Amazon descarta implementar en el curt termini la llengua al seu assistent de veu, però subratlla els “lligams locals” amb les ràdios catalanes.
- Google i la Mobile World Capital desenvolupen una eina digital per lluitar contra les notícies falses (MetaData – ACN, 28-2-2023)
La plataforma anomenada Fact-Checking Suite estarà disponible el 2025 i es podrà fer servir en català.
- Dos projectes pilot de 5G de Parlem Telecom reben el premi GSMA Foundry Excellence Award (MetaData, 28-2-2023)
L’associació reconeix casos d’ús que mostren els beneficis d’aquesta tecnologia en conducció autònoma segura i en compres online amb realitat augmentada.
- L’escàner que reivindica el patrimoni del cinema català (Marc Vilajosana a MetaData, 22-2-2023)
La Filmoteca engega un projecte per visibilitzar la filmografia produïda al Principat que no disposa de còpies digitals.
- La Xarxa+, la primera OTT catalana de proximitat (MetaData – ACN, 14-2-2023)
La XAL presenta una plataforma audiovisual gratuïta que combina el directe i el contingut sota demanda amb especial atenció als esports i les tradicions locals.
- Google presenta Bard, l’alternativa a ChatGPT (MetaData, 7-2-2023)
El xat conversacional es basa en la IA LaMDA i publicarà una versió oberta al públic en les pròximes setmanes.
- Google expandeix els seus serveis gràcies a la IA i la realitat augmentada (MetaData, 8-2-2023)
El motor de cerca implementarà característiques del xatbot Bard, mentre que Maps incorporarà noves funcionalitats immersives.
- La Generalitat connectarà emprenedores tecnològiques catalanes i àrabs al MWC (MetaData, 14-2-2023)
La trobada es durà a terme al 4YFN i posarà en contacte empresàries tecnològiques que treballen en àmbits similars.
- “Catalunya no ha de ser digital, ha de millorar la qualitat de vida amb la transformació digital” (Aida Corón a MetaData, 20-2-2023)
El secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Sergi Marcén, marca les fites per als dos anys de legislatura i situa la ciutadania al centre de l’estratègia.
- ChatGPT a les escoles: via lliure al plagi o classes més innovadores? (Marc Vilajosana a MetaData, 13-2-2023)
El món de l’educació cerca vies per detectar textos creats amb intel·ligència artificials mentre algunes veus opten per integrar-la en la formació.
- Neix Vera, la nova operadora de telecomunicacions de proximitat (MetaData, 6-2-2023)
L’empresa sorgeix de la fusió de les companyies Goufone, Iguana i Soomfibra i ja dona servei a 50.000 famílies catalanes.
- La presència de dones al sector TIC s’estanca al 30% (MetaData, 8-2-2023)
L’ocupació femenina en l’àmbit tecnològic cau 2,5 punts respecte a 2020 i representa un 2,6% de les treballadores en actiu a Catalunya.
- Artifact, el TikTok de text (MetaData, 2-2-2023)
Els fundadors d’Instagram creen una nova xarxa social per combatre la instantaneïtat de la plataforma xinesa.
- ChatGPT Plus, l’eina prèmium pels que no volen esperar (MetaData, 2-2-2023)
OpenAI treballa en una solució de pagament amb un temps d’espera més curt i resultats més eficients.
- El laboratori tecnològic que idea la TV3 de la pròxima dècada (Marc Vilajosana a MetaData, 8-2-2023)
La televisió pública experimenta amb les realitats esteses i altres tècniques novedoses per ser els primers en aplicar-les quan es normalitzin dins la societat.
- Amical Wikimedia nomena Josep Nogué i Felip membre d’honor per la seva trajectòria «constant, atenta i desinteressada» dins l’entitat (Miquel Codolar a Amical Wikimedia, 2-2-2023)
- Jornades TITLE: El valencià com a llengua d’inclusió (Acció Cultural del País Valencià (ACPV), 23-2-2023)
Les jornades TITLE a València
- El Tempir, STEPV i Escola Valenciana llancen una campanya de signatures per la retirada del decret d’homologació del C1 de Valencià en educació (Escola Valenciana, 17-2-2023)
La recollida de signatures és telemàtica i el termini per a recollir-les serà fins el 17 de març per a presentar-les físicament a la Conselleria d’Educació.
- Bromera i Escola Valenciana signen un conveni de col·laboració per a fomentar l’ús del valencià (Escola Valenciana, 31-1-2023)
L’editorial destina un percentatge de l’import de les vendes de llibres educatius a patrocinar les activitats de l’organització en defensa de la llengua.