Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 de març del 2020.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 65,75% (alt), 0,01 punts percentuals inferior al del mes anterior (65,76%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de març del 2020:

  • La nova plataforma Disney+ discrimina el català. La Plataforma per la Llengua ha denunciat que la nova plataforma de Disney es nega a incloure la versió en català dels films de la companyia americana que ja existeixen en aquesta llengua, malgrat que no li suposaria cap cost afegit. Aquest dimarts (24-3) ha arribat a l’Estat espanyol Disney+, una nova plataforma de vídeo per internet que competirà amb altres serveis similars com Netflix, HBO o Filmin, amb la particularitat que en aquest cas es tracta d’una nova plataforma que vol oferir, principalment, els continguts produïts per la mateixa companyia Disney i les respectives filials, com Pixar. Tot i aquesta novetat que permet augmentar l’oferta de continguts audiovisuals a la xarxa, la realitat és que els espectadors catalanoparlants tornaran a veure els seus drets lingüístics arraconats, atès que Disney ha optat per no incorporar a la plataforma digital les versions en català de tots aquells films i continguts audiovisuals de la companyia que ja existeixen en aquesta llengua. La Plataforma per la Llengua ha activat una recollida de signatures a través del portal canvia.cat per aconseguir que Disney publiqui les versions en català que ja té de les seves pel·lícules. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
    Campanya ‘Volem Disney+ en català!’

    Així mateix, la directora general de Política Lingüística del Departament de Cultura, Ester Franquesa, ha reiterat per escrit al director general de Disney España la disconformitat amb l’absència de català en l’oferta inicial de la nova plataforma de continguts en línia que s’ha obert al públic. Franquesa ha recordat als directius de la companyia que Disney ha apostat pel català durant molts anys i que ha de mantenir aquesta línia empresarial en aquest nou format de distribució de cinema. Més informació a la notícia de la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
  • El Departament de Cultura impulsa la presència del català en videojocs i aplicacions. L’entreteniment digital dels joves en català, objectiu prioritari de les polítiques de foment del català al món tecnològic. El Departament de Cultura, a través de la Direcció General de Política Lingüística, ha obert una línia d’ajuts que té com a objectiu promoure l’ús del català en l’àmbit tecnològic i molt especialment en l’entreteniment digital dels joves. Fins al 18 de març (ampliat fins al 15 d’abril), les empreses que incorporin el català en els productes digitals, especialment aplicacions i videojocs, poden sol·licitar una subvenció per traduir-los. Tota la informació de la línia d’ajuts, que té una dotació de 100.000 euros, es pot consultar en aquest enllaç. La convocatòria s’inscriu en les mesures de Política Lingüística per impulsar el català en el món digital i sobretot en l’entreteniment digital. Més informació a la notícia de la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
  • Motorola ja incorpora el català als seus nous telèfons. Motorola ja ha incorporat el català als seus mòbils. Concretament, la llengua catalana és present als darrers models de la marca: el G7 i el G8. Amb aquesta decisió, Motorola es converteix en la darrera gran marca del mercat de la telefonia mòbil que té en compte els consumidors catalanoparlants. Amb aquesta novetat, les nou marques de mòbil més venudes a l’Estat espanyol ja tenen els seus aparells en llengua catalana. Actualment, aquest rànquing l’encapçala Samsung, seguit per Huawei, Apple, Xioami, Bq, LG, Sony, Motorola i ZTE. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • Live Nation, la promotora de concerts més important del món, es compromet amb el català. Live Nation Entertainment, la companyia líder al món d’esdeveniments en directe i comerç electrònic, fa els primers passos per procurar que el català estigui present als seus productes, tal com estableix la llei a Catalunya. El conseller delegat de Live Nation, Francisco Martínez, s’ha compromès amb la Plataforma per la Llengua a posar-se en contacte amb les empreses que venen les entrades dels espectacles que promou per tal de resoldre la situació actual d’absència del català en els tiquets. Una d’aquestes empreses és Ticketmaster, que encapçala la venda d’entrades d’esdeveniments i ocupa un dels cinc primers llocs pel que fa al comerç electrònic a tot el món, amb més de 26 milions de visitants únics al mes. En canvi, Ticketmaster, que forma part del grup Live Nation, sí que té el web en català. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • Política Lingüística ofereix serveis en línia per aprendre, practicar i promoure el català. La Direcció General de Política Lingüística manté el servei als ciutadans de forma telemàtica. El curs en línia Parla.cat i Aula mestra continuen oberts per a tots els nivells en modalitat lliure. Les parelles del Voluntariat per la Llengua poden continuar les trobades amb el VXL virtual, continua actiu el cercador Optimot i el servei d’atenció personalitzada per atendre dubtes lingüístics, L’Oficina de Garanties Lingüístiques atén en línia les qüestions relacionades amb la llengua i ofereix una àmplia oferta de continguts al web relacionats amb el català. Més informació a la notícia de la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
  • Disponible l’Anuari Mèdia.cat 2019 per llegir gratuïtament. Aquests dies en què cal equipar-nos contra la desinformació i en què hi pot haver més temps per a fer lectures reposades, hem decidit oferir l’Anuari Mèdia.cat 2019 en pdf per a descarregar-lo gratuïtament. Una mirada crítica als silencis i sorolls dels mitjans de comunicació i també una guia per a sobreviure a la infoxicació, la desinformació i el control dels poders. L’Anuari Mèdia.cat és la publicació en paper de l’Observatori Crític dels Mitjans Mèdia.cat, que coediten el Grup de Periodistes Ramon Barnils i Pol·len edicions, i que cada any treu a la llum temes que han estat silenciats als mitjans de comunicació i analitza els principals ‘sorolls’ informatius. Més informació a la notícia de Mèdia.cat.
    Anuari Mèdia.cat 2019 (PDF de 4,30 MB i 130 pàgines)

Altres notícies del mes de març:

  • Deu accions que pots fer per la llengua mentre et quedes a casa (Plataforma per la Llengua, 17-3-2020)
    En dies en què els ciutadans ens trobem confinats per seguir les indicacions de les autoritats sanitàries, cosa que impedirà poder fer les activitats habituals, des de la Plataforma per la Llengua us proposem deu accions d’activisme, cultura o informació que podeu fer a favor del català.
  • Llibreries Obertes (març 2020)
    Perquè tornin a aixecar la persiana, demana els teus llibres ara!
  • Deures de llengua en temps de confinament (Mail Obert de Marta Rojals a VilaWeb, 30-3-2020)
    Això, xiquet, passa amb pandèmies o sense, perquè la llengua que parlem ens és indissociable de la vida, en la riquesa i en la pobresa, en la salut i en la malaltia.
  • Ser incompetent en valencià no és cap dret (Manuel Carceller a VilaWeb, 4-3-2020)
    «Volem denunciar públicament el comportament d’aquells funcionaris que actuen com si les seues opcions lingüístiques personals fossen legalment superiors als drets dels administrats»
  • Deu webs de llengua imprescindibles (Ras i Curt de Jordi Badia a VilaWeb, 13-3-2020)
    El català té molt diccionaris molt complets, de tota mena, i gairebé tots són a internet. Us presentem una guia perquè trobeu el que s’adigui més a les vostres necessitats.
  • Periodisme pedagògic (Fundació .cat, 5-3-2020)
    La informació té un component pedagògic, i aquestes dues iniciatives en són una bona prova.
  • Català per a confinats (1): S sorda i S sonora (Ras i curt de Jordi Badia a VilaWeb, 27-3-2020)
    Petites lliçons per a mantenir en forma el nostre nivell de català, durant aquests dies de reclusió · Avui expliquem normes pràctiques per a no equivocar-nos a l’hora d’escriure S, SS, C i Ç.
  • Teatre des del sofà (Fundació .cat, 30-3-2020)
    Un recull d’obres de teatre en català que trobaràs online per passar el confinament.
  • Epidèmia (Pau Vidal a Núvol, 24-3-2020)
    Epidèmia és un mot d’origen culte que al llarg de la història ha tingut ocasions de sobres per passar al llenguatge quotidià.
  • Elogi (fúnebre) del bellparlant (Mail Obert de Pau Vidal a VilaWeb, 5-3-2020)
    El parlant de sucre és fàcil d’identificar: es refereix al català com ‘la nostra estimada llengua’ però pràcticament no la treu de casa. Com la marededeu, la té guardada en una vitrina.
  • Escric en català perquè vull (Mail Obert de Gemma Pasqual a VilaWeb, 10-3-2020)
    «Ho faig perquè vull, perquè em dóna la gana. I, si us plau, com va dir Aurora Bertrana, no em condemneu sense llegir-me»
  • Solidaritat amb el més fort (Mail Obert de Pau Vidal a VilaWeb, 26-3-2020)
    La Covid-19 no és l’única que s’escampa de manera vírica. D’aquesta crisi global en sortiran reforçades les llengües hegemòniques, que vehiculen les expressions culturals puixants.
  • Desempoderament lingüístic: la batalla de Sabadell (Mail Obert de Pau Vidal a VilaWeb, 12-3-2020)
    Qui som nosaltres per dir a la RAE com ha d’adoctrinar la seva parròquia? No som capaços de dir ‘Berga’ com reclamen els berguedans i pretenem modificar els hàbits lingüístics del veí?

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC: