- La nova plataforma Disney+ discrimina el català. (Font: Plataforma per la Llengua i DGPL)
- El Departament de Cultura impulsa la presència del català en videojocs i aplicacions. (Font: DGPL)
- Motorola ja incorpora el català als seus nous telèfons. (Font: Plataforma per la Llengua)
- Live Nation, la promotora de concerts més important del món, es compromet amb el català. (Font: Plataforma per la Llengua)
- El desenvolupament de la llengua catalana en l’entorn dels assistents virtuals amb veu. (Font: DGPL)
- Política Lingüística ofereix serveis en línia per aprendre, practicar i promoure el català. (Font: DGPL)
- Disponible l’Anuari Mèdia.cat 2019 per llegir gratuïtament. (Font: Mèdia.cat)
Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 de març del 2020.
Resum de dades destacades:
- El percentatge global d’ús del català és del 65,75% (alt), 0,01 punts percentuals inferior al del mes anterior (65,76%).
- Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).
Notícies destacades del mes de març del 2020:
- La nova plataforma Disney+ discrimina el català. La Plataforma per la Llengua ha denunciat que la nova plataforma de Disney es nega a incloure la versió en català dels films de la companyia americana que ja existeixen en aquesta llengua, malgrat que no li suposaria cap cost afegit. Aquest dimarts (24-3) ha arribat a l’Estat espanyol Disney+, una nova plataforma de vídeo per internet que competirà amb altres serveis similars com Netflix, HBO o Filmin, amb la particularitat que en aquest cas es tracta d’una nova plataforma que vol oferir, principalment, els continguts produïts per la mateixa companyia Disney i les respectives filials, com Pixar. Tot i aquesta novetat que permet augmentar l’oferta de continguts audiovisuals a la xarxa, la realitat és que els espectadors catalanoparlants tornaran a veure els seus drets lingüístics arraconats, atès que Disney ha optat per no incorporar a la plataforma digital les versions en català de tots aquells films i continguts audiovisuals de la companyia que ja existeixen en aquesta llengua. La Plataforma per la Llengua ha activat una recollida de signatures a través del portal canvia.cat per aconseguir que Disney publiqui les versions en català que ja té de les seves pel·lícules. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
Campanya ‘Volem Disney+ en català!’
Així mateix, la directora general de Política Lingüística del Departament de Cultura, Ester Franquesa, ha reiterat per escrit al director general de Disney España la disconformitat amb l’absència de català en l’oferta inicial de la nova plataforma de continguts en línia que s’ha obert al públic. Franquesa ha recordat als directius de la companyia que Disney ha apostat pel català durant molts anys i que ha de mantenir aquesta línia empresarial en aquest nou format de distribució de cinema. Més informació a la notícia de la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- El Departament de Cultura impulsa la presència del català en videojocs i aplicacions. L’entreteniment digital dels joves en català, objectiu prioritari de les polítiques de foment del català al món tecnològic. El Departament de Cultura, a través de la Direcció General de Política Lingüística, ha obert una línia d’ajuts que té com a objectiu promoure l’ús del català en l’àmbit tecnològic i molt especialment en l’entreteniment digital dels joves. Fins al 18 de març (ampliat fins al 15 d’abril), les empreses que incorporin el català en els productes digitals, especialment aplicacions i videojocs, poden sol·licitar una subvenció per traduir-los. Tota la informació de la línia d’ajuts, que té una dotació de 100.000 euros, es pot consultar en aquest enllaç. La convocatòria s’inscriu en les mesures de Política Lingüística per impulsar el català en el món digital i sobretot en l’entreteniment digital. Més informació a la notícia de la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- Motorola ja incorpora el català als seus nous telèfons. Motorola ja ha incorporat el català als seus mòbils. Concretament, la llengua catalana és present als darrers models de la marca: el G7 i el G8. Amb aquesta decisió, Motorola es converteix en la darrera gran marca del mercat de la telefonia mòbil que té en compte els consumidors catalanoparlants. Amb aquesta novetat, les nou marques de mòbil més venudes a l’Estat espanyol ja tenen els seus aparells en llengua catalana. Actualment, aquest rànquing l’encapçala Samsung, seguit per Huawei, Apple, Xioami, Bq, LG, Sony, Motorola i ZTE. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
- Live Nation, la promotora de concerts més important del món, es compromet amb el català. Live Nation Entertainment, la companyia líder al món d’esdeveniments en directe i comerç electrònic, fa els primers passos per procurar que el català estigui present als seus productes, tal com estableix la llei a Catalunya. El conseller delegat de Live Nation, Francisco Martínez, s’ha compromès amb la Plataforma per la Llengua a posar-se en contacte amb les empreses que venen les entrades dels espectacles que promou per tal de resoldre la situació actual d’absència del català en els tiquets. Una d’aquestes empreses és Ticketmaster, que encapçala la venda d’entrades d’esdeveniments i ocupa un dels cinc primers llocs pel que fa al comerç electrònic a tot el món, amb més de 26 milions de visitants únics al mes. En canvi, Ticketmaster, que forma part del grup Live Nation, sí que té el web en català. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
- El desenvolupament de la llengua catalana en l’entorn dels assistents virtuals amb veu. La Direcció General de Política Lingüística publica el document ‘El desenvolupament de la llengua catalana en l’entorn dels assistents virtuals amb veu’, fruit de l’impuls que el Govern de la Generalitat va donar l’11 de desembre de 2018 per impulsar la presència del català a Internet i en les tecnologies digitals avançades i que va suposar la creació del Consell de Direcció interdepartamental amb la participació de la Direcció General de Societat Digital, la Direcció General de Política Lingüística, la Direcció General de Mitjans de Comunicació, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, la Direcció General d’Atenció Ciutadana i la Fundació puntCAT. Més informació a la notícia de la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
Projecte d’impuls de la llengua catalana en els assistents virtuals de veu (PDF 905,21 kB i 29 pàgines)
Document ‘El desenvolupament de la llengua catalana en l’entorn dels assistents virtuals de veu’ (PDF 1,69 MB i 70 pàgines)
- Política Lingüística ofereix serveis en línia per aprendre, practicar i promoure el català. La Direcció General de Política Lingüística manté el servei als ciutadans de forma telemàtica. El curs en línia Parla.cat i Aula mestra continuen oberts per a tots els nivells en modalitat lliure. Les parelles del Voluntariat per la Llengua poden continuar les trobades amb el VXL virtual, continua actiu el cercador Optimot i el servei d’atenció personalitzada per atendre dubtes lingüístics, L’Oficina de Garanties Lingüístiques atén en línia les qüestions relacionades amb la llengua i ofereix una àmplia oferta de continguts al web relacionats amb el català. Més informació a la notícia de la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- Disponible l’Anuari Mèdia.cat 2019 per llegir gratuïtament. Aquests dies en què cal equipar-nos contra la desinformació i en què hi pot haver més temps per a fer lectures reposades, hem decidit oferir l’Anuari Mèdia.cat 2019 en pdf per a descarregar-lo gratuïtament. Una mirada crítica als silencis i sorolls dels mitjans de comunicació i també una guia per a sobreviure a la infoxicació, la desinformació i el control dels poders. L’Anuari Mèdia.cat és la publicació en paper de l’Observatori Crític dels Mitjans Mèdia.cat, que coediten el Grup de Periodistes Ramon Barnils i Pol·len edicions, i que cada any treu a la llum temes que han estat silenciats als mitjans de comunicació i analitza els principals ‘sorolls’ informatius. Més informació a la notícia de Mèdia.cat.
Anuari Mèdia.cat 2019 (PDF de 4,30 MB i 130 pàgines)
Altres notícies del mes de març:
- Espanya hauria d’informar del coronavirus en català, segons les recomanacions del Consell d’Europa i l’OSCE (Plataforma per la Llengua, 27-3-2020)
- Deu accions que pots fer per la llengua mentre et quedes a casa (Plataforma per